Hoe weergeef ik mijn SSD in taakbeheer?

Sinds kort heb ik mijn oude HDD vervangen voor een nieuwe interne SSD (Samsung EVO 870 series, 2TB, SATA3), daar mijn oude interne HDD na 10 jaar stervende was. Deze nieuwe SSD, welke niet mijn besturingsysteem W10 home bevat (immers, we spreken over schijf D) wordt ondanks dat ik deze heb geinitialiseerd en een letter heb toegekend gezien in de verkenner (kan hem al gebruiken), maar NIET getoond in het taakbeheer (en performance monitor). Bij mijn oude HDD was hier gewoon wel sprake van. Vreemd is, dat bij zoeken op het internet naar dit probleem, bij velen juist vaak het tegenovergestelde waar is: taakbeheer toont de schijf, maar ze kunnen hem niet in de verkenner zien en dus gebruiken. Ik juist wel. Ook het bios tijdens opstarten toont de schijf keurig aan. Belangrijk om te weten: in apparaatbeheer toont hij de SSD wel onder opslagmedia (en als schijf), maar wel als "onbekend apparaat". Disk manager daarentegen toont aan dat alles up&running is en dat alles correct werkt. Wat gaat er bij mij dan fout? Mis ik iets? Heeft het aspect "onbekend apparaat" ermee te maken? Ik bezit alle updates van W10 momenteel en ook de drivers lijken in orde (ik had anders wel problemen in de verkenner gehad). Taakbeheer toont enkel disk0 (mijn C schijf) en zelfs disk2 en 3 (dan wel inactief), welke beiden externe backup-HDD's zijn en momenteel uit staan. Waar blijft disk1?

Picture for question
2 uur geleden
LeonardN
een uur geleden
Misschien mogelijk even de externe disks af te koppelen om zo even 101% te garanderen dat wat je zegt klopt. Ik bedoel ik geloof je zo. Maar om een hele jacht op niks te voorkomen zeg maar. Oh interessant. Ik ging zelf even kijken in taakbeheer. En ik sta paf GEEN enkele schijf/ssd te zien. 10 tellen later opeens wel de HDD's nog 10 tellen later wel de SSD's. Nu zal je vast langer gekeken hebben dan 20sec maar een idee om even te proberen taakbeheer langer open te houden. https://www.easeus.com/storage-media-recovery/ssd-not-showing-up-windows-10.html Wat je ook even kan proberen is Open HardWare Monitor. Als deze je SSD wel of niet ontdekt geeft dat even een bepaald beeld van waar het kan zitten.
https://openhardwaremonitor.org/
Daarnaast kan je nu zien wat je in taakbeheer ook kan zien ongeveer qua temperatuur en gebruik.
Italo
39 minuten geleden
Hoi LeornardN: schijven staan uit (geen voeding) en heb ze voor de zekerheid ontkoppeld, maar geen gewenst resultaat. Bij mij opent alles in taakbeheer in een enkele seconde. Daarna opent niets meer (ook na een minuut). OHWM toont aan dat er inderdaad 4 schijven zijn, waarvan 2 inactief en 2 in gebruik (C en D). Taakbeheer toont alleen C (schijf 0), F (schijf 2, inactief) en I (schijf 3, inactief). D (schijf 1) mist.

Geef als eerste antwoord