Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom gaan de aanbevelingen van youtube ervanuit dat je hetzelfde wil zien dan wat je al eerder zag?

Ik begrijp niet goed hoe het zit met die aanbevelingen. Als ik bv. een documentaire over Elvis bekijk, krijg ik nadien een resem aanbevelingen over "documentaires over Elvis". Alsof ik dat dan nog eens zou willen zien.
Waarom doet men dat bij youtube, dat doet toch geen mens de hele tijd naar hetzelfde thema kijken.

Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Omdat de mens een gewoontedier is.
Hij gaat liever langs gebaande paden dan door onbekend terrein.
Het onbekende schrikt hem af.
Toegevoegd op 03 september 2019 22:14: tekst
5 jaar geleden
Het algoritme van YouTube is ook niet perfect.

Maar inderdaad kijkt het algoritme van YouTube waar je het meeste naar kijkt,
en zoekt naar vergelijkbare video's.

Denk maar zo, als het algoritme perfect was.
dan kwam je nooit meer van het scherm af als alles interessant is.

Is maar goed dat iedere mens anders is.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Omdat het algoritme/de software die jou die video's aanbiedt nog niet zo goed is als het wellicht zou kunnen zijn.

De video's die je door Youtube aan geboden krijgt zijn geen mensenwerk, wellicht is het een statisch stukje code, en wellicht is het een zelflerend algoritme dat steeds beter kan worden in het ontdekken van de algemene voorkeur of jouw persoonlijke voorkeur.
Dit soort voorkeursalgoritmes zullen per site verschillen, en de ene site zal dus veel betere voorspellingen kunnen doen dan de andere. En ook zal het lijken dat de ene video een veel betere voorspelling is dan de andere.

Het is dus misschien niet zo dat Youtube denkt dat jij nu 100% zeker nog wel een video over Elvis wil zien, maar mischien dat >50% van de mensen die ooit een video over Elvis zagen daar nog wel wat over wilden zien, of over een van zijn tijdgenoten die ook zongen.

Geen mens is perfect, maar een stukje software welke een voorspelling moet doen over menselijk gedrag zal al helemaal niet snel perfect zijn.

Een van de simpelste voorspellingen die toch vaak best uitkomt is nu eenmaal dat iemand die iets gezien heeft over een onderwerp daar vaak nog wel iets van wil zien, al is het niet vandaag dan wellicht wel morgen of volgende week. Nu kan jij er wel een hele goede reden voor hebben dat jij er ooit maar 1 video over wilde kijken en daarna nooit meer, maar dat is moeilijk aan te voelen voor een stukje code, ook als het zelflerend is.

De code zal dus altijd vooral blijven kijken naar wat je eerder keek en daar voorspellingen op doen. En zal (NOG) niet zo onder de indruk zijn van jouw negeren van Elvis-video's. Maar wellicht wordt er morgen betere code toegepast of leert de zelflerende code weer iets, en zal het negeren van aangeboden video's naar X aantal tijd ook mee gaan wegen.
5 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing