Waarom gaan de aanbevelingen van youtube ervanuit dat je hetzelfde wil zien dan wat je al eerder zag?
Ik begrijp niet goed hoe het zit met die aanbevelingen. Als ik bv. een documentaire over Elvis bekijk, krijg ik nadien een resem aanbevelingen over "documentaires over Elvis". Alsof ik dat dan nog eens zou willen zien.
Waarom doet men dat bij youtube, dat doet toch geen mens de hele tijd naar hetzelfde thema kijken.
LeonardN
5 jaar geleden
De meeste mensen kijken korte filmpjes op youtube, en dan geldt vaak wel dat ze van 1 onderwerp meerdere filmpjes willen zien. Blijkbaar houdt algoritme er geen rekening mee bij lange video's want dan heb je zeker een punt.
SingingCoyote13
5 jaar geleden
Nou dan heb jij geluk, ik stoor mij voortdurend aan verkeerde
suggesties voor videos op mijn account;
ik moet zeggen, bij mijn youtube op de xbox one-
ik kijk legio dingen, maar er staan altijd wel dingen tussen
de suggesties waar ik NOOIT naar zou kijken, of die mij NOOIT
zouden interesseren. er staan bij mij juist net VEEL te vaak dingen
tussen waar ik me helemaal niet eens mee bezighoud of zou gaan.
Ik krijg de indruk dat het lijkt net alsof iemand met mijn account
op dit gebied buiten mij om dingen opzoekt op youtube ofzo.
en dan krijg ik overal tussendoor verkeerde resultaten of suggesties te zien.
Het kan ook zijn dat youtube probeerd iets nieuws voor te stellen
en dat ze dit geintegreerd hebben in de app of youtube zelf,
zodat ze mensen aanmoedigen nieuwe of andere onderwerpen op te
zoeken. dat kan ook . maar vooralsnog moet ik zeggen dat het
steeds meer een gissen naar of ´probeer dit anders ook eens´ rommeltje lijkt.
suggesties voor videos op mijn account;
ik moet zeggen, bij mijn youtube op de xbox one-
ik kijk legio dingen, maar er staan altijd wel dingen tussen
de suggesties waar ik NOOIT naar zou kijken, of die mij NOOIT
zouden interesseren. er staan bij mij juist net VEEL te vaak dingen
tussen waar ik me helemaal niet eens mee bezighoud of zou gaan.
Ik krijg de indruk dat het lijkt net alsof iemand met mijn account
op dit gebied buiten mij om dingen opzoekt op youtube ofzo.
en dan krijg ik overal tussendoor verkeerde resultaten of suggesties te zien.
Het kan ook zijn dat youtube probeerd iets nieuws voor te stellen
en dat ze dit geintegreerd hebben in de app of youtube zelf,
zodat ze mensen aanmoedigen nieuwe of andere onderwerpen op te
zoeken. dat kan ook . maar vooralsnog moet ik zeggen dat het
steeds meer een gissen naar of ´probeer dit anders ook eens´ rommeltje lijkt.
liveisgreat
5 jaar geleden
Singing Coyote13 ja bij mij staan er ook soms wel dingen bij waarvan ik denk "hoe komen ze daar nu bij" maar de link is me meestal wel duidelijk. Bv. Zag ik laatst een voorstel met een Duitse komieker, maar ik heb ooit een aflevering gezien van "Verstehen sie Spass" waarbij hij het slachtoffer was. En ik keek uiteraard niet om hém te zien, ik kijk gewoon vaak naar Verstehen sie Spass en één keer was hij erbij.
Een eng sprookje leidt naar voorstellen over horror, detectives enz.
Maar toch blijft dat marginaal.
Meestal krijg ik gewoon datgene wat ik al zag, maar dan in een andere vorm.
@LeonardN: idd dat is een verschil. Maar dan nog; ik zou ook nooit naar 25 korte video's kijken over Elvis Presley . Het is zoals iemand in de antwoorden schreef: iedereen is anders natuurlijk...
Een eng sprookje leidt naar voorstellen over horror, detectives enz.
Maar toch blijft dat marginaal.
Meestal krijg ik gewoon datgene wat ik al zag, maar dan in een andere vorm.
@LeonardN: idd dat is een verschil. Maar dan nog; ik zou ook nooit naar 25 korte video's kijken over Elvis Presley . Het is zoals iemand in de antwoorden schreef: iedereen is anders natuurlijk...
LeonardN
5 jaar geleden
Maar dan nog; ik zou ook nooit naar 25 korte video's kijken over Elvis Presley
Ik laat in mijn antwoord zien dat 25 maal helemaal niet nodig is, bij sporadisch 2x naar hetzelfde onderwerp kijken is het in mijn ogen al lonend om altijd te gokken dat je naar hetzelfde onderwerp zal blijven kijken.
De voorspelling hoeft niet altijd goed te zijn, als deze maar beter is dan een andere voorspelling. Maar laten we de vraag eens omdraaien. Wat zou in jouw ogen een betere en maakbare oplossing zijn? Bedenk dat een software-algoritme niet in jouw hoofd kan kijken.
De voorspelling hoeft niet altijd goed te zijn, als deze maar beter is dan een andere voorspelling. Maar laten we de vraag eens omdraaien. Wat zou in jouw ogen een betere en maakbare oplossing zijn? Bedenk dat een software-algoritme niet in jouw hoofd kan kijken.
liveisgreat
5 jaar geleden
LeonardN, misschien stelde ik mijn vraag niet goed. Het gaat me erover dat ik naar sommige dingen eenmalige kijk en naar sommige dingen vaak. Ik luister naar verteller bv graag naar andere vertellers dus dat klik ik vaak open. Ik snap nu dus dat ze me dan andere sprookjes voorstellen, wetende "dat bekijkt ze vaak". (in dit geval "beluistert"). Idem met opera: ik luister graag naar opera, dus als ze mij opera's voorstellen dan kan ik volgen.
Maar Elvis Presley heb ik één keer bekeken, en met een specifieke reden. En dan snap ik niet dat ik nadien een half jaar bij de suggesties documentaires over Elvis zie staan. Aangevuld met andere sterren uit die tijd.
Ik heb ook één keer een aflevering van Verstehen sie Spass gezien met Otto Waalkes en twee keer ging het over voetbal. Dit is candid camera, kan over 1000den thema's gaan. Krijg ik nadien voorstellen over Waalkes en voetbal. Dat is toch een totaal ander iets?
Maar Elvis Presley heb ik één keer bekeken, en met een specifieke reden. En dan snap ik niet dat ik nadien een half jaar bij de suggesties documentaires over Elvis zie staan. Aangevuld met andere sterren uit die tijd.
Ik heb ook één keer een aflevering van Verstehen sie Spass gezien met Otto Waalkes en twee keer ging het over voetbal. Dit is candid camera, kan over 1000den thema's gaan. Krijg ik nadien voorstellen over Waalkes en voetbal. Dat is toch een totaal ander iets?
LeonardN
5 jaar geleden
Ah nu begin ik pas je vraag te begrijpen.
Misschien is dan het antwoord op je vraag.
"Omdat het algoritme (nog) niet zo goed is, zoals jij je voorstelt dat het zou kunnen zijn."
Ik weet niet of het algoritme van Youtube een zelflerend algoritme is en/of het helemaal persoonlijk op jou is toegesneden. Uiteindelijk is zo'n algoritme een stukje code met een aantal regels en is het op dit moment nog niet zo slim als een mens is. "heb ik één keer bekeken, en met een specifieke reden."
En die specifieke reden is niet bekend bij het algoritme, en dat algoritme kan deze reden ook niet zomaar verzinnen.
Wat zo'n algoritme wel geleerd kan hebben (als het zelflerend is), is dat mensen die ooit een keer Elvis keken, naar veel video's kijken van sterren uit die tijd.
Dat dat voor jou nou niet opgaat, is geen ramp, zolang het maar voor een hoop mensen opgaat. Gemiddeldes en statistische gegevens zijn iets waar een algoritme iets mee kan. Als jij net wat anders wil, is dat lastig te doorzien.
"Omdat het algoritme (nog) niet zo goed is, zoals jij je voorstelt dat het zou kunnen zijn."
Ik weet niet of het algoritme van Youtube een zelflerend algoritme is en/of het helemaal persoonlijk op jou is toegesneden. Uiteindelijk is zo'n algoritme een stukje code met een aantal regels en is het op dit moment nog niet zo slim als een mens is. "heb ik één keer bekeken, en met een specifieke reden."
En die specifieke reden is niet bekend bij het algoritme, en dat algoritme kan deze reden ook niet zomaar verzinnen.
Wat zo'n algoritme wel geleerd kan hebben (als het zelflerend is), is dat mensen die ooit een keer Elvis keken, naar veel video's kijken van sterren uit die tijd.
Dat dat voor jou nou niet opgaat, is geen ramp, zolang het maar voor een hoop mensen opgaat. Gemiddeldes en statistische gegevens zijn iets waar een algoritme iets mee kan. Als jij net wat anders wil, is dat lastig te doorzien.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.