Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is dit voor kabel? Zie foto

De buitenste kern van de kabel is aluminium (met wat verf er op) en daarin zitten 8 roodkoperen adertjes in een soort van was/papierachtige omhulsel. De kabel komt bij mij in de meterkast binnen, maar het is maar een kort stukje, vandaar dat de foto zover ingezoomd is.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Dit ziet inderdaad uit als een telefoon kabel. Vooral aan de ader doorsnede te zien. Dit is een zogenoemde GPLK kabel(gepantserd papier lood kabel). Deze soort kabels zijn nog steeds in gebruik voor verschillende doeleindes. KPN, netbeheerders de NS ed. gebruiken deze kabels nog. Ze worden met en met gesaneerd maar dat kost natuurlijk een hoop geld. Waarschijnlijk zal deze kanel niet meer in gebruik zijn bij jou. Mits je geen gebruik maakt van de kpn leiding, dan zal je het niet zomaar weten.

Ik weet niet als de bijlage zichtbaar is maar ik hen een foto toegevoegd van wat GPLK kabels van een middespanningsinstallatie waar ik nu ben.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Beetje onscherp, maar het zou een telefoonkabel van KPN kunnen zijn met een loodmantel. Kom je tegen in oudere woningen, de koperdraad moet altijd eerst met een mesje schoongemaakt worden omdat er een isolerende schellak laag op de koperdraad zit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing