Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom vreemd beeld bij afspelen legale DVD's via VLC player?

Bij het afspelen van DVD's via VLC player met Windows 10 pc (16 gb ram, i7 processor) krijg ik grijze vlekken en blokjes om de 10 seconden. waaraan ligt dit en belangrijker: hoe los ik dit op? Graag enkel antwoord op deze vraag en geen voorstellen voor andere software, want dat werkt toch niet. Al mijn legale DVD's hebben dit probleem en aan mijn DVD speler ligt het niet, evenals Windows 10...

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Vrijwel iedere legaal uitgebrachte Video DVD is tegen kopiëren beveiligd d.m.v. MacroVision.
Dit is een systeem dat ooit is uitgevonden en gepatenteerd door MacroVision Corporation en als standaard beveiliging door de video en film industrie is aangenomen om destijds de op videoband systemen (VHS, BetaMax en Video2000) uitgebrachte films tegen kopiëren te beveiligen.
Toen de DVD als drager werd geïntroduceerd werd ook daar het MacroVision systeem op geïmplementeerd omdat dat een afdoend systeem was tegen kopiëren. Het wordt dus nog steeds gebruikt. Mede ook omdat MacroVision is mee geëvolueerd naar het digitale tijdperk.

Wat doet MacroVision?
MacroVision zorgt ervoor dat bij het afspelen de Verticale synchronisatie- en de kleurinformatiesignalen opzettelijk verstoord worden buiten de normaal vastgestelde frequenties die nodig zijn voor een goede weergave. De marges in een TV toestel zijn echter zo ruim dat die verstoringen genegeerd worden en bij weergave op een TV niet tot afwijkingen leiden.
Echter bij kopieren van een met MacroVision beveiligde Videodrager gaan die afwijkingen wel ervoor zorgen dat de kopie feitelijk onleesbaar wordt.

Sommige digitale videospelers hebben last van die beveiliging als zij de digitale videoinformatie moeten omzetten naar analoge, voor TV en monitor begrijpelijke signalen. Met name de kleurinformatiesignalen worden dan aangetast wat tot hinderlijke verschijnselen leidt.
Daar is dan helaas niet zoveel aan te doen anders dan zoeken naar een digitale videoplayer die geen last heeft van het MacroVision systeem. Die zijn er wel al moet daar dan een fee voor betaald worden. Probeer eens te googelen op 'free anti macrovision player'.

Overigens werkt ook Microsoft hartstochtelijk mee aan het tegengaan van illegale kopieën en heeft in haar MediaPlayer de MacroVision standaard opgenomen, dus ook met die afspeler loop je de kans dat je legale DVD's gestoord worden weergegeven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Probeer eens om K-Lite Codec Pack te installeren, want waarschijnlijk mist er een goedwerkende codec. Succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing