Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

mijn zoon van 12 gebruikt hacks is hij strafbaar?

ik hoor niets anders dan 'oh ik heb dit spel gehackt en dat' etc ook tegen broertje en andere kinderen. Nu weet ik dat hij ze download ipv ze zelf te hacken. Tenminte.... anyway is dit strafbaar?
O.a. minecraft, GTA, clash of clans enz.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Het downloaden van games waarvan je geen licentie hebt aangeschaft/legaal verkregen is in principe strafbaar.

Ga nou niet gelijk zweten, er is volgens mij maar een bijzonder kleine kans op vervolging. Games gewoon laten staan. Niet meer opnieuw laten downloaden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Of bedoel je dat hij op legaal aangeschafte games hacks gebruikt om de game makkelijker te spelen. Dat is niet strafbaar. Hij kan wel door de makers van het spel geweerd worden online.

Toegevoegd na 23 minuten:
Gezien een aantal van de spellen die je noemt gratis zijn, zal het de laatste optie zijn. Niks aan de hand dus.

Toegevoegd na 8 uur:
Aangezien het niet geheel duidelijk is wat de hacks nou exact inhouden is er geen goed antwoord te geven. Of iets wel of niet strafbaar is zal liggen aan wat de hack precies inhoud of hacker doet. Als je zoontje inbreekt op de server van de gamemaker en daar gaat zitten rommelen dan mag dat niet en is het strafbaar onder computervredebreuk. Als hij een zogenaamde "aimbot" of "wallhack" gebruikt (en het aan zijn kant blijft, zijn PC) is dat niet strafbaar. Niet zover ik het kan vinden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beste,

Hacken (of cheaten) in een game is niet illegaal. Dat 'hacken' betekend dan dat uw kind in de game zelf bijv. extra spullen krijgt. Meestal waarderen de makers van het spel het niet als je 'hackt' of cheat. De maker kan er dan (in het ergste geval) voor kiezen je permanent te verbannen van de online diensten van het spel (gebeurt vaker bij GTA). Als het om deze vorm van 'hacken' gaat is het woord hacken zeker niet op zijn plaats, en gebruikt uw kind gewoon het woord hacken in plaats van een ander woord. Normaal heet de hierboven staande praktijk cheaten, er is dan dus niets aan de hand.

Als je kind games crackt (dat is het illegaal downloaden van betaalde games). kan daar in principe wel een straf opstaan, maar de pakkans is zeer klein. De beste manier om dit op te lossen is de illegaal gedownloade content te verwijderen, en eventueel een betaalde versie aan te schaffen. Clash of Clans is een gratis spel, dus dat zal hier niet van toepassing zijn. De vraag is dan ook, heeft uw kind de betaalde games ook echt betaald (zoals Minecraft)? Als u niet weet waar u Minecraft en/of vele andere games koopt zet ik een aantal linkjes in de beschrijving.

Ik denk zelf dat het in dit geval over cheaten gaat (het verkrijgen van in-game spullen).
Het komt veel voor dat kinderen 'hacken' gebruiken in plaats van cheaten terwijl dat iets heel anders betekend. Wel zal ik als ik u was even checken of uw kind de games daadwerkelijk gekocht heeft. Zo niet kunt u bij Steam, en Mojang de games aanschaffen (zie bronnen)
Met vriendelijke groeten,

-Sebastiaan
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing