Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is het verschil tussen een HDMI kabel en een VGA kabel?

Ik hoor vaak dat er verschil is tussen een hdmi kabel een een vga maar ik vraag me nu af wat het verschil precies is tussen die twee kabels

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Het is vrij simpel, VGA stamt uit het stenen tijdperk. De allereerste PC met een HD van zo'n 10 Mb waren uitgerust met een VGA beeld aansturing en beruste op een analoog signaal.
HDMI is ontwikkeld speciaal voor HD beeldweergaven (digitaal) met name toen de Blue Ray zijn intrede deed. Deze kabel heeft een stuk makkelijker aansluitstekkers en is redelijk klaar voor nu en nog een stukje toekomstige ontwikkelingen. Er zijn diverse uitvoeringen in de gebruikte technieken, gezien in het begin van het Blue Ray stadium de fabrikanten nog niet eens wisten welke systemen zouden worden gebruikt. Zo zijn er meerdere versies. Let, bij het kopen van een HDMI kabel, dat je een kabel koopt welke voldoet aan de laatste versie! Eerste was 1.0 en (ik kan me vergissen) zijn ze nu aan versie 1.4 bezig, beeld - geluid {dolby digital / DTS} - aansturing andere apparatuur - internet , allemaal door één kabel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Hdmi kabel geeft beter en helderder beeld dan VGA kabel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat hem niet zo zeer om de kabel op zich want die zijn meestal van uitstekende kwaliteit maar het gaat hem om de manier waarop het signaal elektronisch verwerkt wordt. Daarbij is HDMI van hogere kwaliteit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hdmi is digitaal, en dus beter en scherper. Vga is analoog. Hdmi geeft ook geluid mee. Vga alleen beeld
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het grote verschil van hdmi en VGA is het verschil in kwaliteit, het nieuwste, hdmi 1.4a heeft een resolutie van maximaal 4096x2160p. dat kan alleen nog maar op digitale theaters. bij VGA ligt de maximale resolutie op 1600×1200p dat word lang niet altijd gehaald, standaard ligt het op 640×480p. met die resolutie krijg je op een 42" tv allemaal kleine blokjes.

Toegevoegd na 44 seconden:
momenteel werken ze al aan HDMI 2.0, daar zal de resolutie nog hoger liggen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
met vga kan je analoog beeld verzenden zonder geluid met hdmi kan je digitaal beel verzenden met geluid
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing