Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mijn laptop maakt de laatste tijd veel geluid, hij blaast te veel. En als ik niks doen wordt hij heel stil. Wat is het probleem?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

't Probleem is waarschijnlijk dat er zich teveel stof heeft verzameld in je laptop. Daardoor wordt ie te warm, en moet de ventilator harder draaien.
Dus: ff een kruiskopschroevendraaiertje zoeken, als de stofzuiger zetten op de ventilatieopeningen niet afdoende is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Hij wordt te warm...
rose
15 jaar geleden
ik denk een kwestie van schoonmaken ?
capthavoc
15 jaar geleden
waar heb je hem staan als je hem gebruikt
als hij zijn warme lucht niet kwijt kan tijdens gebruik dan moet de ventilator harder werken om de lucht kwijt te kunnen
ik heb dat ook als ik hem bijvoorbeeld op de bank heb staan maar staat hij op de pc kast dan is er niets aan de hand
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
maak de ventilator en de ventilator-schagt schoon en stofvrij.
en laat de plekken waar hij de warme lucht naarbuiten gooit goed vrij van dingen die de warme lucht die naarbuiten word geblazen hinderen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dan wordt ie te warm. Had ik ook als ik met de laptop op schoot zat. De warmte kan niet weg.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een keer met de stofzuiger door de ventilator, en dan moet het verholpen zijn. Heb hetzelfde gehad.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
samengevat, als je een laptop op een zacht oppervlakte zet (benen, deken etc), dan sluit je mogelijk de lucht toe/afvoer af en meot hij inderdaad hard werken.

Heb je het ook op harde oppervlakten zoals tafelbladen, dan is stof het probleem. Je kan dit er deels met een stofzuiger uit proberen te zuigen. Helpt dit toch niet, dan zit er teveel stof in het ding vast en moet hij van binnen schoongemaakt worden. Niet echt een leuke klus bij laptops...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vooral als je processor én grafische kaart het druk krijgen (bijv. door een 3D spelletje te spelen) dan worden ze warm en moet er meer geventileerd worden. Dat is heel normaal. Als je weinig tot niets doet (beetje internetten) dan staat je processor weinig uit te voeren en wordt hij ook niet warm, dus hoeft er minder gekoeld te worden.

Daarnaast kan het ook dat de warmte niet weg kan. Dat kan als je bijvoorbeeld je laptop op schoot hebt en met je knie het ventilatie gat afdekt. Of op een kussen, op bed, etc. Dan kan simpelweg een flink boek ofzo eronder vaak al helpen.

Het kan ook zijn dat er veel stof in je ven zit, dan moet je ventilatie gaten even uitzuigen. Dat is echt belangrijk, anders gaat de boel echt doorbranden en moet je je laptop laten repareren. Wat in dat geval vaak een nieuw moederboard betekend.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er kunnen 2 dingen aan de hand zijn: 1 er zit te veel stof in, dus moet je de ventilator even stofzuigen. 2 hij wordt te warm.
TIP: Een koeler is een extern apparaat die je gewoon in de USB poort van je laptop steekt, met onze laptop gebeurde hetzelfde en wij hebben nu een koeler gekocht en nu doet ie het weer prima.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing