Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan je het geheugen van de nieuwe iPad uitbreiden?

Wil graag de nieuwe iPad kopen. Zit nog te twijfelen tussen 16 of 32 GB. Kan ik ook het geheugen van de iPad met een geheugenkaart uitbreiden als ik dat zou willen? Heb er totaal geen verstand van en 16 GB klinkt zo weinig. Waar kan ik het precies mee vergelijken? Hoeveel liedjes / films / foto's / word documentjes gaan er in een 16 GB geheugen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

Je kan geen geheugen uitbreiden, maar je zou een kleine adapter kunnen kopen waar je een geheugenkaart in kunt stoppen.

Er gaan meer dan 1000 foto's, zo'n 2000 liedjes, en er kunnen zo,n 15/16 films op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, je kan het geheugen niet uitbreiden op een iPad.

Hoeveel 'liedjes' gaan er in 16 GB? Laten we aannemen dat je 265 kbps (kilobits per seconde) comprimeert, dus 33(1/8) kBps.

16GB is 16000000 kB, dus daar passen 16000000/33(1/8) = (ongeveer) 483000 seconden muziek in. Dat komt overeen met een dikke 134 uur muziek (8050 minuten). Laat nu een liedje ongeveer 4 minuten zijn, dan kun je 2012 liedjes kwijt op je 16GB (als je er niets anders op hebt staan, dus geen apps, foto's, films enzo).

Films zijn een beetje een ander verhaal. De iPad is HDready en kan 1280x720 x 30 fps video afspelen. De codec H.264 (MP4) wordt hiervoor gebruikt. De bitrate is afhankelijk van de beelden, omdat alleen verandering van het beeld wordt opgeslagen. Een gemiddelde bitrate van 5000 Kbps = 625 KBps is echter goed te gebruiken om mee te rekenen.

Opnieuw: 16GB = 16000000 KB. Dus in 16 GB kunnen 16000000/625 = 25600 seconden film (ongeveer hoor). Dat is ruim 7 uur film. Laat een gemiddelde film anderhalf uur duren, dan kun je dus ruim 4 volledige films op HD-kwaliteit kwijt op je iPad. Als je genoegen neemt met lagere kwaliteit neemt dit aantal gauw toe.

Word-documenten zijn peanuts. Kun je er letterlijk honderdduizenden van kwijt in 16 GB.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, een geheugen van een ipad is niet uit te breiden (tenminste niet zelf) er kan niet een kaartje in gestoken worden.
Er zal wat nodig zijn voor het besturingssysteem en de programma's. Afhankelijk van dezez hoeveelheid heb je dus ruimte over voor boeken en muziek en films.
16 Gb zou ik niet nemen. Is wel erg weinig qua opslag.
Op die van mij staan oa 7000 Ebooks (5gb), de top 2000 van 2011 (9,5 Gb), films zijn ongeveer 600 mb tot 1 Gb afhankelijk van het formaat
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt een externe connection kopen en daar een kaart instoppen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing