Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wat is het verschil tussen een logische ontwerp en een functioneel ontwerp?

Het gaat hierbij om dat ik de kerntaken op mijn stage een logisch en functioneel ontwerp moet maken voor de werkzaamheden als netwerkbeheer

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

(uit de keywords blijkt dat het ict gerelateerd is)

Het logisch ontwerp zit op een abstract niveau, wat zijn de inputs/outputs van je systeem en hoe is de data flow.

Een functioneel ontwerp is hoe je de bouwstenen (modules) definieert, dus wat hun taken zijn en hoe ze met de andere modules interfacen. Dit zit dus op een lager en gedetailleerder niveau dan het logisch ontwerp.

Toegevoegd na 20 minuten:
Ik ben zelf geen expert op netwerkgebied, maar laat ik proberen een voorbeeld te geven: stel, je hebt een kantoor met 30 computers die allemaal een bedrade netwerkverbinding moeten hebben. Dan zou je in je logisch ontwerp een switch kunnen tekenen met 30 poorten, want dat is conceptueel wat je nodig hebt. Echter, als nu blijkt dat er alleen switches zijn met 16 poorten, dan zou je in je functioneel ontwerp 2 van zulke switches op moeten nemen (met 1 of andere verbinding ertussen). Het ene ontwerp is dus meer *wat* je wilt bereiken, het andere meer *hoe*.
gvrox
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Iets is logisch als uit het een, het ander voortvloeit op een aansluitende haast vanzelfsprekende manier.
De functionaliteit hangt af van de bruikbaarheid.

Bv een kurkentrekker die gebruik maakt van een hefboomfunctie, met het doel de gebruiker zo min mogelijk kracht te laten uitoefenen, en daarom, logischerwijs een bepaalde opbouw moet hebben, maar daarbij moet de kurk wel goed uit de fles komen, dat is de functie van het ding.

Ik hoop dat het voorbeeld de zaak verduidelijkt. Ik heb er zelf niet zo heel veel verstand van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk zit daar geen verschil in. Iets war functioneel is ontworpen zal dat in alle gevallen ook logisch zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing