Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

kan een netwerkbeheerder zien wat je op internet doet (url adressen wachtwoorden etc.)?

Ik woon in een begeleid wonen traject en we zitten hier allemaal op een gezamenlijk netwerk en een van de bewoners beheerd dit netwerk. Ik vroeg me af of hij als netwerkbeheerder kan zien wat ik op internet surf en intyp etc.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Een goede netwerkbeheerder KAN zien wat je allemaal doet, inclusief de URL's die je bezoekt en eventueel ook wachtwoorden als die niet versleutelt over het netwerk gaan. Of een netwerkbeheerder dit ook mag is een heel andere vraag en zal van bedrijf tot bedrijf ook verschillen en is ook nog afhankelijk van de situatie.

Als een netwerkbeheerder een programma als Wireshard gebruikt, kan hij daarmee het netwerkverkeer "opslaan" als PCAP file. Om er voor te zorgen dat hij het netwerkverkeer van 1 specifieke computer te zien krijg, kan hij deze ene computer via een HUB aansluiten (dus niet via een switch) Ook kan hij middels ARP spoofing zorgen dat al het netwerkverkeer via zijn computer loopt en vervolgens in Wireshark aangeven dat alleen het verkeer van die ene computer opgeslagen wordt.

Het is niet super eenvoudig, maar een beetje netwerkbeheerder moet de skills wel hebben om dit te kunnen. Het analyseren en/of inzichtelijk maken van de PCAP files is ook niet heel eenvoudig.

Verder kun je middels een passwordsniffer natuurlijk ook nog het eea aan wachtwoorden achterhalen.
zie bijgevoegde links.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

niet zo gemakkelijk volgens mij... Dan zou hij software op jou computer moeten zetten denk ik...
Als je het zeker wilt weten, moet je via een programma als TOR gaan surfen... Het kost alleen wel een hoop internetsnelheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk heeft hij een programmaatje waarmee hij dat inderdaad kan zien, maar hij zal ongetwijfeld wel rekening houden met je privacy ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is te zien. maar dan ziet hij het hele netwerk, niet persé wat jij typed of bezoekt. dus stel dat je met 10 mensen op dat netwerk zit, dan ziet hij het van alle 10 de mensen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iedere pc in het netwerk heeft een eigen ip nummer. Een systeembeheerder kan via de log zien waar je allemaal bent geweest.
Meestal gaat een beheerder pas kijken als hij en signaal krijgt via het netwerk (software) dat er veel data gebruikt wordt door een ip adres. Vaak komt dit vele datagebruik door radio oid te luisteren. Het is voor een beheeder niet veel werk om jou gedrag te kunnen zien. Of hij daar behoefte aan heeft is een tweede.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is mogelijk maar dan moet diegene zo goed zijn met computers. Je kunt via de router eventueel zien wat het internetverkeer is en daar staat ook het IP adres bij. Dus als die je IP Adres heeft dan kan hij zeker zien wat jij aan het doen bent. Zolang die dat niet heeft kan die nooit zien wat jij aan het doen bent. Hij kan dan alleen zien wat er op de router gebeurt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing