Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik heb net een glas water over laptop heen gegooid. Wat te doen?

Toetsenboord en scherm waren helemaal nat. Ik heb de laptop schuin gehouden om het water eruit te laten lopen. Het beeldscherm ziet er niet meer goed uit. Je ziet water achter het glas zitten en ik heb geen idee hoe ik dit weg krijg. De plek achter het scherm wordt ook steeds groter. Droogt dit vanzelf op? Moet ik de laptop uitzetten of kan ik er gewoon op door werken? Hij doet het verder nog prima. Laptop is niet van mij... Hoop dat iemand tips heeft.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

1. Stroom eraf halen en accu verwijderen.
2. Met een droge doek vloeistoffen absorberen.
3. Laptop vervolgens op zijn kant zetten. (2 uur).
3. Laptop demonteren.
4. Laten drogen. (min. 48 uur)

Gebruik GEEN fohn! Uit vele ervaringen weet ik dat dit vaak juist fout gaat. De warme lucht duwt het water weer naar binnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Snel uitzetten en de accu eruit halen. En dan maar hopen dat het nog goedkomt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eervol begraven en een nieuwe laptop kopen.

Als het ECHT alleen maar zuiver water was en de schade niet te erg, un je hem in een heel zeldzaam geval nog wel eens aan de praat krijgen, maar in de regel is het vrijwel direct het einde van het moederbord, dat nu eenmaal geïntegreerd is in de behuizing van de laptop.

Ook het scherm is tamelijk hopeloos, en krijg je zelf echt nooit meer droog.

Daarom is het dus nooit verstandig te eten / drinken achter de laptop.

En zet hem in elk geval onmiddellijk UIT. Dan heb je in elk geval nog een minimale kans de schade - na grondig drogen - te beperken. Zo loop je risico op kortsluiting, brand of erger, en kun je straks ook de harde schijf niet meer redden - die je nu hopelijk nog kunt gebruiken in de nieuw aan te schaffen laptop!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Idd accu eruit, minstens 2 dagen laten drogen, als hij geheel gedroogd is, kijken of hij het weer doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Snel, uitzetten!
En in een bak rijst gooien!! Strooi het ook tussen scherm en toetsenbord. Geen grapje. Dit is de tip die ik kreeg van de applemensen. Niet geen fohnen e.d.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
stekker eruit, laptop uit, accu eruit en op een redelijk warme plek neerleggen (in de buurt van de verwarming, in de zon voor het raam, maar pas op dat het niet heet wordt want dat is ook niet goed).

Aangezien hij nu nog werkt is het misschien ook het overwegen waard om (als dat nu niet regelmatig gebeurt) eerst een paar backups te maken voordat je hem uit zet, want je loopt natuurlijk het risico dat ie alsnog stopt met werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb dat een keer met een bak thee gedaan bij me vriendin. We hebben de föhn er ook op gedaan om hem wat sneller te drogen. De volgende dag deed ie het weer ondanks dat het scherm eerst alleen maar strepen gaf. Ik heb alsnog gewoon via mijn verzekering (wa) een nieuwe voor hun gekocht want op langere termijn krijg je meestal toch problemen er mee. Dit kost je via jouw verzekering als het goed is niks. Toch succes ermee
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uitzetten en Drogen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing