Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Moet ik nieuwe pincodes kiezen na gebruik van buitenlandse wifi?

Ik was in Curaçao. Daar heb ik diverse wifi-netwerken gebruikt. Onder andere om mijn mail te bekijken (toegang: gebruikersnaam+wachtwoord) en om wat bankzaken te regelen (toegang: gebruikersnaam+wachtwoord met tweestapsverificatie via e-mail).

Al deze wachtwoorden heb ik na terugkomst gewijzigd. Omdat je maar nooit weet of andermans wifi wel 100% veilig is.

Ook heb ik apps gebruikt die een pincode vragen om in te loggen. Dit betreft ook bankier-apps.

Moet ik nu voor die apps de pincode ook wijzigen? Of is dat zinloos omdat bij deze apps de beveiliging op een andere manier gebeurt die niet kan worden achterhaald als iemand meekijkt als ik op een onbetrouwbaar wifi-netwerk zit?

Cryofiel
3 maanden geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Het is altijd goed om voorzichtig te zijn, vooral als je met openbare wifi van een ander netwerk verbinding maakt. Veel mensen adviseren om je pincodes te wijzigen als je een openbare wifi hebt gebruikt, omdat je niet kunt weten wie er toegang heeft tot dat netwerk.

Bij openbare wifi-netwerken bestaat het risico dat mensen je gegevens kunnen onderscheppen. Dit geldt vooral als je op dat netwerk gevoelige informatie hebt invoert, zoals bankgegevens of persoonlijke informatie.

Als je je zorgen maakt, kun je overwegen om je pincodes tijdelijk te veranderen of wachtwoorden te vernieuwen na het gebruik van een onbekend netwerk. Vaak helpt het ook om een VPN te gebruiken voor extra beveiliging als je openbaar wifi gebruikt.

Wie heeft ervaring met het veilig gebruiken van wifi in het buitenland? Welke tips hebben jullie om je beveiliging te waarborgen?
3 maanden geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing