Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan Kaspersky gewoon in wachtwoord beveiligde archieven kijken en dus scannen, of is dit onzin?

In de instellingen voor scannen (handmatig, bv Volledige Scan en dan het tandwieltje voor instellingen/geavanceerd) bij Kaspersky, staat een instelling getiteld "In wachtwoord beveiligde archieven scannen",..
Nu stel ik hierbij wel heel grote vraagtekens. Normaliter heb je bij een wachtwoord beveiligd archief toch echt wel het wachtwoord nodig. Er zijn, wachtwoord krakers voor bv .zip en .rar extensie bestanden, maar deze moet je dan een hele dag of zelfs week laten aanstaan, en dan mag je hopen dat het programma het wachtwoord kan kraken en het niet bijvoorbeeld een zo idioot lange string tekens is dat het maanden zou duren om dit te voltooien. Dat is wat ik er althans van weet. Hoe komt het dat Kaspersky in zo een beveiligd archief zou kunnen scannen (en dus bij de bestanden kan komen) ?? Is dit een onzin functie ? Werkt deze op basis van virusdefinities ? Hoe moet ik mij dit voorstellen. Heeft iemand enige uitleg hierover ?

Picture for question
ronron1212
5 maanden geleden
Het zoekt virussen en andere schadelijke bestanden het leest de bestanden niet op woorden of zo.
SingingCoyote13
5 maanden geleden
ja dat snap ik, maar dus het werkt dan op virusdefinities, alsnog ? maar dan aan de hand van al ergens eerder "gevonden" malware in beveiligde archieven (uit de algemene virus database) ?? hoe kan kaspersky bij bestanden die met een wachtwoord beveiligd zijn ? het analyseert dan niet actief de bestanden neem ik aan ? het kijkt dan dus naar een of andere/de crc-checksum van die archieven ofzo ? hoe moet ik mij dit voorstellen
gvrox
5 maanden geleden
@ronron1212 de bestanden moeten wel ingelezen worden om te kunnen bepalen of er een virus in zit, en dat kan niet zomaar als het met een wachtwoord is beveiligd. Misschien dat Kaspersky om het wachtwoord vraagt als ie zo'n bestand tegenkomt?
ronron1212
5 maanden geleden
@gvrox virussen bestaan uit speciale codes dat het in een wachtwoord beveiligde omgeving zit doet daar niets aan af. het is een bestand dat gescand wordt en hoeft niet geheel gelezen te worden.
gvrox
5 maanden geleden
@ronron1212 dat doet er wel iets aan af, want die speciale codes zijn dan versleuteld, dus de scanner komt dan niet die codes tegen. "het is een bestand dat gescand wordt en hoeft niet geheel gelezen te worden" om te scannen moet het toch gelezen worden?
ronron1212
5 maanden geleden
@gvrox het zoek definities en niets anders
LeonardN
5 maanden geleden
@ronron1212
Juist, maar als het bestand versleuteld is, zijn die definities OOK versleuteld, dus zijn die definities niet te herkennen voor de virusscanner. Als je een jpg versleuteld is deze ook niet meer in te lezen door een afbeeldingenprogramma, want dan is de reeks 0'en en 1'en zodanig veranderd dat het niet meer op een plaatje lijkt. Je lijkt een basaal stukje logica te missen om dit probleem te doorzien.
ronron1212
5 maanden geleden
@LeonardN basale reactie van je
ronron1212
5 maanden geleden
@LeonardN wachtwoord beveiliging is geen versleuteling Daar heb je wat ander voor nodig.
Bij wachtwoordbescherming hebben alleen mensen die het wachtwoord weten toegang tot de gegevens. Versleuteling is een veiligere beveiligingsmethode, omdat gegevens worden gecodeerd met een versleutelingsalgoritme. Ze kunnen alleen worden geopend met een ontsleutelingssleutel. https://www.avg.com/nl/signal/how-to-password-protect-file-folder-in-windows?utm_source=commissionjunction&utm_medium=affiliate&utm_campaign=7032810&utm_content=11868391&couponfield=yes&cjevent=ecbb3062339e11ef809ad1740a18ba74&trafficSource=affiliate&partnerid=7032810&programtype=CJ&clickID=ecbb3062339e11ef809ad1740a18ba74&cjid=7032810
ronron1212
5 maanden geleden
@LeonardN misschien kan je n iets met iets meer basale kennis als boven genoemd
gvrox
5 maanden geleden
@ronron1212 wat denk je dat er gebeurt als je een zipfile met een wachtwoord beschermt? Dan worden de files daarin versleuteld, anders kan iedereen nog steeds heel eenvoudig de gegevens eruithalen. Als je vertrouwelijke gegevens in een brief wil beschermen met een envelop, heeft het natuurlijk geen zin om een doorzichtige envelop te gebruiken. Overigens heb je gelijk dat wachtwoordbescherming en versleuteling verschillende dingen zijn; echter, wachtwoordbescherming zonder versleuteling is zinloos.
ronron1212
5 maanden geleden
@gvrox en toch is wachtwoord beveiliging iets anders dan versleutelen. Er zijn wel mogelijkheden om beide te doen maar het is niet standaard.
SingingCoyote13
5 maanden geleden
ja maar wacht nou eens, het staat er wel in de instellingen : "scannen in wachtwoordbeveiligde archieven" ! - Wat on earth doet Kaspersky dan op dat punt ?? kijkt het dan naar al bekende wachtwoordbeveiligde archieven (van een lijst ofzo ?) MET daarin een verondersteld virus, en kijkt het dan NIET naar de bestanden omdat het daar niet bijkan vanwege de versleuteling/beveiliging, maar naar een ander bekend punt aan dat archief waardoor het herkend kan worden als schadelijke malware bevattend ? is dat het ?
ronron1212
5 maanden geleden
Het gaat nooit om versleutelde bestanden maar om wachtwoord beveiligde bestanden die hoeven dus echt niet versleuteld te zijn. Dan zoek hij alleen naar bekende definities die onraad aangeven.
gvrox
5 maanden geleden
@ronron1212 LEES NOU EENS GOED! Ik zeg toch dat je gelijk hebt dat wachtwoord en versleutelen niet hetzelfde zijn. En het is WEL standaard om te versleutelen als er een wachtwoordbescherming is, anders is het zinloos. In mijn voorbeeld met de envelop, doe even alsof er maar 1 soort briefopener zal werken ("het wachtwoord"), dan is een ondoorzichtige ("versleutelde") envelop voldoende bescherming, en een doorzichtige ("onversleutelde") envelop niet. Ik ben benieuwd of je een voorbeeld kunt geven van een archiefbestand met wachtwoord dat niet versleuteld is.
ronron1212
5 maanden geleden
@gvrox waar maak je je druk om zeg ik dat je ongelijk heb dan?
gvrox
5 maanden geleden
@ronron1212 ja, ik zei dat de (ontsleutelde) bestanden ingelezen moeten worden om te bepalen of er een virus inzit, en jij zei dat de bestanden niet ingelezen hoeven te worden.
gvrox
5 maanden geleden
@SingingCoyote13 zoals ik eerder schreef, vermoed ik dat Kaspersky om het wachtwoord zal vragen. Waarom probeer je het niet eens uit, maak zelf een archief met een wachtwoord en kijk wat Kaspersky doet.
ronron1212
5 maanden geleden
@gvrox niet ingelezen maar beoordeeld of er een definitie in zit dat is iets anders dan echt lezen want dat kan het programma niet.
gvrox
5 maanden geleden
@ronron1212 ok dan, ik stuur jou een sollicitatiebrief in een dichte envelop (en die moet dichtblijven), hoe beoordeel je dan of ik een geschikte kandidaat ben? (en in dit specifieke geval, hoe kan Kaspersky bepalen of een bestand voldoet aan een virusdefinitie zonder dat bestand te lezen?)

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Kaspersky kan inderdaad in wachtwoordbeveiligde archieven scannen, maar er zijn enkele belangrijke nuances:
1. Beperkte functionaliteit: Kaspersky kan niet alle wachtwoordbeveiligde archieven kraken of de inhoud ervan onthullen. Het kan alleen bepaalde typen archieven en zwakke wachtwoorden scannen.
2. Virusdefinities: De scanfunctie maakt gebruik van virusdefinities om te controleren op bekende malware die zich mogelijk in wachtwoordbeveiligde archieven verbergt.
3. Heuristiek: Kaspersky gebruikt ook heuristiek, geavanceerde technieken om verdachte bestanden te identificeren, zelfs als ze niet overeenkomen met bekende virusdefinities.
4. Wachtwoordcomplexiteit: De kans dat Kaspersky een wachtwoordbeveiligd archief kan scannen is hoger als het wachtwoord zwak of eenvoudig te raden is. Complexe wachtwoorden met een combinatie van letters, cijfers en symbolen bieden veel betere bescherming.
5. Alternatieve beveiliging: Naast scannen, biedt Kaspersky ook andere beveiligingsmaatregelen om uw systeem te beschermen tegen malware in wachtwoordbeveiligde archieven, zoals:
* Real-time bescherming: Dit blokkeert malware bij het downloaden of uitvoeren, voordat het uw systeem kan infecteren.
* Gedragsanalyse: Deze functie detecteert verdachte activiteiten van bestanden, zelfs als ze niet overeenkomen met bekende virusdefinities.
Conclusie:
* Kaspersky kan beperkt in wachtwoordbeveiligde archieven scannen.
* De functionaliteit is niet onfeilbaar en hangt af van de complexiteit van het wachtwoord en het type archief.
* Preventie is altijd beter dan genezing. Gebruik sterke wachtwoorden en profiteer van de gelaagde beveiligingsmaatregelen van Kaspersky.
Ik hoop dat dit je vraag beantwoordt!
(Lees meer...)
5 maanden geleden
SingingCoyote13
5 maanden geleden
ik neem maar aan dat dit het beste antwoord zal zijn dan. dankjewel
LeonardN
5 maanden geleden
Kan je een bron geven waaruit blijkt dat Kaspersky de wachtwoorden probeert te kraken?

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding