Waarom kan ik mijn standaard zoekmachine in Google Chrome niet wijzigen (zie plaatjes)?
Als ik naar Instellingen > Zoekmachines ga op Google Chrome, en dan met mijn muis over een icoontje ga, dan komt er een berichtje tevoorschijn "Deze instelling wordt door je beheerder afgedwongen" (zie het eerste plaatje).
Als ik vervolgens op Zoekmachines beheren klik, komt er een lijst met zoekmachines die ik kan gebruiken, zoals Google, Yahoo, etc. Alleen de zoekmachine die ik momenteel gebruik heet "cleanserp.net", ik kan deze niet verwijderen, en ik kan ook niet op een andere zoekmachine klikken (zie tweede plaatje).
Ik heb in het verleden te maken gehad met malware (met name adware en browser hijackers). Nu heb ik een goed antivirusprogramma (Norton, waar ik voor betaal), en dacht ik geen malware meer te hebben. Vannacht heb ik mijn laptop volledig laten scannen, maar dit nogal vage verschijnsel blijft nog altijd rondhangen.
Sorry voor de lange beschrijving. Ik hoop dat iemand mij hierover meer informatie kan geven, en misschien kan uitleggen hoe ik hier van af kom.
Alvast bedankt!
maar waarom niet naar de bron gaan?
Veel van dat soort "malware" heeft zijn eigen verwijderings app, dus kijk eens hier:
https://cleanserp.net/uninstall.php?browser=chrome Je kunt de andere paginas ook lezen als je wilt.
https://cleanserp.net/uninstall.php
Daar staat ook een link naar een uninstaller.
Veel dank voor je overwogen - en niet wegwerpende antwoorden.
ook je andere bericht onder Antwoorden. Ik kan je op veel punten geen ongelijk geven.Hoewel veel zoekmachines op zichzelf geen Malware zijn, maar zg PUPs - Potentially Unwanted Programs - Mogelijk Ongewenst .....,
het is waar dat velen ook naar andere ongewenste websites gaan en andere dingen oppikken. Maar ja, dat is altijd mogelijk zelfs met Google Search. zelfs zg veilige websites kunnen tijdelijk geïnfecteerd zijn met rommel.Heb dat ook meerdere malen ondervonden, zelfs met downloaden van drivers voor een video kaart
van bv nVidea of indertijd ATI en ook Intel.
Ja, dat was via een zg sidescript op de pagina.
Wordt meestal snel verholpen door de firma,
maar intussen heb je rotzooi in je computer
als je AV het niet gemerkt had.. Vandaar dat ik nu altijd in een "sandbox" werk.
zie Sandboxie... Je link naar CleanSoftware was goed, maar zoals gewoonlijk ook een aansporing om hun software te kopen. De manuale verwijdering in de video clip was onvolledig uitgevoerd, maar overtuigend genoeg voor mensen die niet zo veel over computers weten.
Ja, zo zijn er honderden. Popup vensters kunnen voorkomen op elke website ook als je Chrome met Google Search gebruikt en kun je voorkomen met bv Adblock etc Ik zal proberen om aan te tonen dat cleanserp een schone deinstallatie gebruikt. ,maar ik heb daar wat tijd voor nodig.
Het vereist een schone browser, dan cleanserp
installatie en daarna de 2 methoden van verwijdering. De een is browser specifiek en de 2de is met de uninstaller.
Dus tenminste 2 aparte installaties, plus ik wilde ook wel zien wat die cleanserp oppikt tijdens surfing. ik heb cleanserp nooit "gebruikt" - laten staan,
want als ik de sandbox leegmaak is al dat spul weg en was nooit op mijn computer gekomen
De sandbox is een virtuele omgeving en raakt de rest van je computer niet aan.tenzij speciaal toegelaten. Heb op 't ogenblik niet zo veel tijd, maar zal je mijn resultaten via PM sturen - hopelijk in de volgende paar dagen.
Als VS aangeeft of jouw (of een andere) oplossing geholpen heeft, is dat misschien eenvoudiger...
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.