Waarom mag een wachtwoord niet eerder gebruikt zijn?
Op veel digitale systemen of websites moet je regelmatig je wachtwoord wijzigen. Vaak zit er dan voor het nieuwe wachtwoord een controle op dat je niet een wachtwoord kiest wat gelijk is aan 1 van je 3 laatste wachtwoorden.
Dit zou 'veiliger' zijn.
Maar kan iemand aangeven waar die veiligheid op gebaseerd is? Is dit wel veiliger? Stel dat ik iedere maand mijn wachtwoord wijzig. Dan mag je het wachtwoord niet in de afgelopen 3 maanden gebruikt hebben. Waarom is een wachtwoord gelijk aan dat van 3 maanden geleden onveilig, en een wachtwoord van 4 maanden geleden wél veilig?
Mijn gevoel zegt dat iemand zo'n regel ooit ingesteld heeft en dat velen dit overnemen zonder te weten waarom.
Nog irritanter zijn die verplichte leestekens. Dan voeg je overal een punt aan toe, kom je ineens op een site waar het geen punt mag zijn.. Dan weet je toch niet meer wat je ooit ingesteld hebt.
Dus inderdaad, e-mail, DigiD, internetbankieren etc een ander wachtwoord geven, maar voor de rest maakt het niet uit. Als jij voor www.oetoeboekoelandwebsite.nl een wachtwoord invult, en ze kunnen daarmee op GV inloggen.. so what.. ben je hoogstens je account kwijt.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.