wat te doen na een cyberaanval (gehacked)?
Hallo,
Ik werd laatst door hackers gebeld die zich voordeden als windows medewerkers en ben toen in de val gelopen en ben gehacked geweest. Ik kon niks meer zonder een wachtwoor maar het is me toch gelukt om systeem herstel uit yr kunnen voeren en ben daarna terug gegaan naar fabrieksinstellingen. Mijn lapyop was een tijdje goed maar nu is hij traag wat niet hoort bij een laptop van 5 weken. Is er een kans dat ze nog op mijn laptop zitten en hoe kan ikdit het beste aanpakken om weer veilig en snel gebruik te maken van mijn laptop?
etc ook voor andere progamma's malwarebytes is zeker geen slecht zaak en natuurlijk een virusscan het kan ook handig zijn een online scan te doen http://housecall.trendmicro.com/nl/ al zeg maar second opinion Als dat allemaal goed is dan ga je pas verder kijken naar de rest van de programma's
of daar iets fout zit
Zoals hierboven reeds is aangegeven is het handig als we weten welke windows versie je hebt, of alle updates binnen zijn en of er enige vorm van beveiliging op zit. Heb je systeem herstel uitgevoerd naar een eerdere datum (waarvan jij DACHT dat je nog niet geïnfecteerd was) of heb je het gehele systeem terug gezet via de (waarschijnlijk aanwezige) herstel partitie? Wat ook een oorzaak van traagheid kan zijn is de bloatware die een fabrikant bijna altijd op een nieuw systeem meelevert, dit is software welke je voor een bepaalde periode mag proberen (bv een 30 dagen versie van office etc)
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.