Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wat te doen na een cyberaanval (gehacked)?

Hallo,
Ik werd laatst door hackers gebeld die zich voordeden als windows medewerkers en ben toen in de val gelopen en ben gehacked geweest. Ik kon niks meer zonder een wachtwoor maar het is me toch gelukt om systeem herstel uit yr kunnen voeren en ben daarna terug gegaan naar fabrieksinstellingen. Mijn lapyop was een tijdje goed maar nu is hij traag wat niet hoort bij een laptop van 5 weken. Is er een kans dat ze nog op mijn laptop zitten en hoe kan ikdit het beste aanpakken om weer veilig en snel gebruik te maken van mijn laptop?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Mijn ouders hebben iets dergelijks meegemaakt . PC terug naar fabrieksinstellingen was toen ook niet genoeg. Na wat onderzoek bleek er een rootkit geplaatst te zijn. Dit is ellende die in het aller diepste deel van je pc/laptop, in je bios geplaatst wordt en waarmee hackers controle over je laptob kunnen krijgen zonder dat je het merkt ( behalve dat hij misschien trager wordt. Helaas bleek die niet te verwijderen met de bekende programma's waarna ik de pc volledig heb leeggemaakt en hem twee weken zonder de moederbord batterij heb weggezet. Daarna heb ik een schone installatie uitgevoerd en was ik er vanaf.
Suc6
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing