Hoe verwijder ik Roadklis.exe, een spookbestand?
Sinds een weekje krijg ik een keer of twee per uur een rare popup in de rechter benedenhoek van mijn scherm. Daarin staan Chinese/Japanse tekens en (soms pikante) reclames. Als je hem niet binnen een minuut of 5 wegklikt opent een groter venster in het midden van het scherm met één of ander nieuwsicoontje, weer met Aziatische tekens.
Toen het programma vandaag eens bleef vastzitten kwam ik er via de attente melding van Windows achter dat "Roadklis.exe" het niet meer deed. Mijn virusscanner kan echter niets vinden, er staat niets onbekends in mijn programmalijst (configuratiescherm --> programma's) en een zoekopdracht met Cortana (zoekfunctie Windows 10) levert ook niets op. Om de een of andere reden is er dus een zogenaamd Roadklis.exe op mijn PC, maar het kan niet gevonden worden.
De vraag is dus: hoe kan het dat het niet te vinden is en nog belangrijker: hoe verwijder ik het? Tot op heden heb ik geen serieuze virusachtige aanvallen ondervonden, maar het is wel erg irritant en, bij die pikante reclames op verkeerde momenten, vergt het wat uitleg tegenover degene die naast me staat.
Toegevoegd na 7 minuten:
Bijgevoegd een screenshot. Rechtsonder is de popup te zien.
Toegevoegd na 8 minuten:
Bijgevoegd een screenshot. Rechtsonder is de popup te zien.
By the way: er is ook totaal niets te vinden over roadklis.exe op Google e.d.
Toegevoegd na 2 minuten:
Ik zie net dat je Autoruns niet hoeft te installeren. Download het naar een willekeurige plek. Pak autoruns.exe en autoruns.chm uit en zet ze neer, eveneens op een willekeurige plek, maar wel allebei in dezelfde map. Nu kun je Autoruns starten door te dubbelklikken op autoruns.exe .
Bronnen:
- http://www.sysinternals.com/
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.