Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik data gegarandeerd tien jaar opslaan ?

Ik wil foto's opslaan op een medium, maar ik heb begrepen dat wanneer je dat bijvoorbeeld op een dvd doet je de kans loopt dat de dvd over tien jaar onleesbaar is. Hoe kan ik data opslaan zodat ik zeker weet dat die over tien jaar nog toegankelijk is ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

De enige manier om dat echt 99,9999 % zeker te weten, is vooralsnog op papier. Met meerdere exemplaren op verschillene plekken moet je wel aan de honderd procent kunnen komen. Helaas leent niet alle data zich daarvoor, maar zeker als het om tekst en plaatjes gaat, je gebruikt goed zuurvrij papier en slaat het onder de juiste condities op, dan is het er gegarandeerd over honderd jaar nog. En over een paar honderd ook nog wel.

Alle modernere media, van tapes en microfiches tot de hedendaagse digitale schijfjes, moeten zich nog bewijzen en laten af en toe schrijnende voorbeelden zien van hoe ver we nog lang niet zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En nu voor een betaalbaar en praktisch plan. (printen is duur en je moet je bestanden weer inscannen om ze te bewerken)

Zet je foto's 3x op 3 HDD's. Leg deze op 3 plekken in een koele droge kast. Controleer ze allemaal om het jaar. Na een paar jaar kan je ze waarschijnlijk op een SSD of ander medium zetten mocht er een schijf dreigen te falen. Neem drie verschillende schijven. Als je na 4 jaar nog geen kapotte schijf heb kopieer dan alsnog een keer naar een andere HDD of ander medium.

Je kan ook voor een ander systeem gaan welke je gewoon laat draaien en foto's bij kan plaatsen. RAID (5 of 10 bijvoorbeeld). Het is een systeem waarbij meerdere schijven op een speciale manier de data verdelen zodat een schijf gewoon kapot kan gaan zonder dat dat consequenties heeft (vervang de kapotte door een nieuwe schijf en data wordt opnieuw verdeeld).

Toegevoegd na 46 minuten:
Met dank aan cryo

Zorg wel dat je goed nadenkt over in welk formaat je de foto's opslaat. JPG en DNG zullen een langere houdbaarheid hebben dan de specifieke RAW-bestanden die je mogelijk van camera trekt.

https://photographylife.com/dng-vs-raw

Toegevoegd na 8 uur:
Nog meer over RAID:

http://www.nascenter.nl/advies/raid.html

Een NAS is een behuizing voor HDD's die je in een netwerk kan zetten. Enige nadeel hiervan (ten opzichte van schijven verdelen over meerdere plekken) is dat als de NAS in een brand terecht komt je alles kwijt bent.

Toegevoegd na 8 uur:
Voor de leuk.
1000 GB(1TB)/100.000 aan foto's

printen (€0.10 st.)
10.000 euro per set (dubbel of driedubbel= 20.000/30.000)

HDD's stel dat je er 10 gebruikt (veel voor 10 jaar maar stel)
10x50 euro= 500 euro (met de prijzen van nu)
Waarschijnlijk is over vijf jaar 1TB echter spotgoedkoop, en wellicht in de vorm van een SD-kaartje te krijgen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Welk medium je ook gebruikt, zorg voor een backup oftewel: sla de data minstens dubbel op en neem dus je voorzorgsmaatregelen tegen elk denkbaar scenario waarbij de data zelfs op de beste drager niet meer leesbaar zou zijn.

Flashgeheugen blijft alleen goed als het regelmatig wordt gebruikt en zelfs dan nog zit er een groot verschil in kwaliteit. Je zal te maken hebben met enkele maanden tot enkele jaren bewaartijd.

De klassieke (verouderde) media boden zelfs maar een jaar of 5 zekerheid.

De beste oplossing lijkt mij een harde schijf. Die krijgen vaak 30 jaar om data te bewaren.

Een optische disc zelfs 100 jaar, maar dit gaat dan vooral over professioneel gemaakte discs. De discs die wij als particulier branden zullen al een jaar of vijf niet meer leesbaar zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing