Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik een grijze beveiligingsslotje in browser veranderen ?

Als ik wil inloggen met mijn laptop bij mijn.toeslagen.nl van de Belastingdienst dan verschijnt er een grijs slotje in mijn browser (Firefox). Wanneer ik wil inloggen op mijn computer (browser = ook Firefox)dan verschijnt er een groen slotje zoals het ook hoort. Wat zit er fout in mijn laptop?

Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Je geeft het al aan: door in te loggen. als je niet bent ingelogd is er geen informatie beschikbaar wat niet gestolen mag worden. Dat kan pas als je ingelogd bent, maar dan gaat het slot erop.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hier is het slotje ook gewoon grijs, ik vermoed dat je op je andere computer een verouderde versie van firefox hebt. Update deze en ook daar zal het slotje vermoedelijk grijs worden.

Verouderde software kan een beveiligingsrisico inhouden. Daarom kan je beter iets als secunia PSI downloaden en installeren, een tool die controleert of je software up 2 date is.

De kleur van het slotje is verder niet zo belangrijk. Wat wel belangrijk is, is dat je voor je inlogt even op het slotje klikt en vervolgens op 'meer informatie' en dan op 'certificaat bekijken' om daar te controleren of de vingerafdruk wel telkens hetzelfde is. Zie je daar plots een andere vingerafdruk dan zou het wel eens kunnen dat je niet met de juiste website verbonden bent en sta je op het punt kostbare gegevens aan een malafide partij te bezorgen.

Toegevoegd na 16 uur:
Correctie van/aanvulling op mijn antwoord:

Het verschil tussen een groen en een grijs hangslot is afhankelijk van het type certificaat dat de website gebruikt. Mogelijk dat de browser waarin het slotje grijs blijft het type certificaat om een of andere reden niet kan controleren (misschien dat net dit de verouderde browser is).

Het belangrijkste blijft echter dat je de vingerafdruk controleert: zijn deze op beide pc's hetzelfde? Dan ben je met dezelfde verbonden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing