Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan je een digitale kluis aanmaken die alleen geopend kan worden door twee mensen?

Kan je een digitale kluis aanmaken die alleen geopend kan worden door twee mensen die tegelijkertijd hun wachtwoord moeten invoeren, dus dat je hem niet individueel kan openen, zonder de tweede persoon erbij? Het gaat om een document wat ik wil opslaan dat alleen geopend mag worden in het bij zijn van beide contact partners.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Dat kan, met PGP kun je een bestand versleutelen en de sleutel daarvoor opsplitsen. Om het bestand weer leesbaar te kunnen maken moeten beide personen aanwezig zijn om het wachtwoord voor hun deel van de sleutel in te voeren.

Toegevoegd na 22 uur:
Een andere techniek is om een bestand te genereren dat evenveel bytes heeft als het origineel, maar dan met volledig random data. Deze file geef je aan persoon A. Aan persoon B geef je een file die gemaakt is door byte voor byte de XOR (exclusieve-of) van de random file met de echte file te nemen. Beide personen hebben nu een file waar ze zelf niets mee kunnen, het is onmogelijk om de gegevens terug te halen gebaseerd op slechts 1 van de 2 files. Maar door nu de files in te lezen en byte voor byte de XOR te nemen komt de originele file weer terug.
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik heb een app op mijn iPhone waarbij dat kan: Note'd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing