hoe kan ik wifi van mijn buren stoppen?
Ik vind het bijzonder vervelend om 14 wifi zenders te kunnen ontdekken hier in huis.
Zelf heb ik bewust geen wifi in huis, ik wens het huis vrij te houden om verschillende redenen.
Wat mij dan irriteert is dat de buren wel meerdere zenders hebben staan die ruimschoots door ons huis heengaat.
Wat is de wetgeving hierin? Mogen buren dit bij ons naar binnen forceren?
Ik mag immers hun zender niet hacken, mag ik dan wel een stoorzender ophangen in de hoop dat ze het ooit opgeven?
26.1K
26.1K keer bekeken
Ritsuka
10 jaar geleden
waarom wil je het vrijhouden? dan moet je volgens mij gaan werken met speciale folie op je ramen en muren, word aardig prijzig
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat hou je niet tegen. Tegenwoordig heeft bijna elk huishouden een wifi verbinding. En als je in een druk bevolkte omgeving woont bv een flat . Zal je veel netwerken kunnen oppikken. Het gaat gewoon dwars door het beton.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik walg er serieus van omdat we helemaal niet goed weten wat de gevolgen zullen zijn.
Nu kan het ook onschadelijk zijn, daar sta ik ook voor open, maar ik wil het zekere voor het onzekere hebben.
Ik kies bewust voor geen wifi in huis om de straling en de onveiligheid.
Nu kan het ook onschadelijk zijn, daar sta ik ook voor open, maar ik wil het zekere voor het onzekere hebben.
Ik kies bewust voor geen wifi in huis om de straling en de onveiligheid.
Thecis
10 jaar geleden
Er zijn een heel aantal studies die aantonen dat er geen schadelijke gevolgen zijn.
Maar er is ook zeker signalen dat deze straling schadelijk kan zijn. Kijk naar elektriciteitsmasten. Daarvan zijn gebieden waar aanzienlijk meer kanker voor komt. Alleen is het nooit uitgesloten dat het uitsluitend komt door de masten. Kon ook grond zijn, genen (inteelt) of tal van andere dingen. Ja, het kan schadelijk zijn, maar je houdt het inderdaad niet tegen. De EM straling komt al zoveel voor. Je zou een nieuwbouwhuis kunnen kopen. Door de draadstaal in de muren en het vele isolatie en (gewapend) beton wordt heel veel van de straling al opgevangen. Je kan ook een huis onder de grond maken. Niets houdt zoveel tegen als een meter aarde.
Maar er is ook zeker signalen dat deze straling schadelijk kan zijn. Kijk naar elektriciteitsmasten. Daarvan zijn gebieden waar aanzienlijk meer kanker voor komt. Alleen is het nooit uitgesloten dat het uitsluitend komt door de masten. Kon ook grond zijn, genen (inteelt) of tal van andere dingen. Ja, het kan schadelijk zijn, maar je houdt het inderdaad niet tegen. De EM straling komt al zoveel voor. Je zou een nieuwbouwhuis kunnen kopen. Door de draadstaal in de muren en het vele isolatie en (gewapend) beton wordt heel veel van de straling al opgevangen. Je kan ook een huis onder de grond maken. Niets houdt zoveel tegen als een meter aarde.
Cryofiel
10 jaar geleden
Er is geen onveiligheid.
Als je angst hebt voor wifi-signalen, bedenk je dan dat die alleen schadelijk kunnen zijn als er toch nog een *onbekend* effect wordt gevonden.
Vergelijk dat met allerlei andere dingen, waarvan *bekend* is dat ze schadelijk zijn.
Je zou jezelf dus moeten afvragen: waarom wil ik me beschermen tegen een gevaar dat voor zover bekend niet bestaat maar dat heeeeel misschien toch ooit zal blijken te bestaan, en stel ik me tegelijk onbekommerd bloot aan gevaren waarvan we *weten* dat ze bestaan?
Ander voorbeeld:
Als je 's nachts wakker wordt en je ziet een hongerige leeuw in je slaapkamer, waartegen wil je je dan beschermen: tegen die hongerige leeuw die er met zekerheid is, of tegen het monster onder je bed dat er voor zover bekend niet is, maar dat er heeeeel misschien toch zou kunnen zijn?
Als je 's nachts wakker wordt en je ziet een hongerige leeuw in je slaapkamer, waartegen wil je je dan beschermen: tegen die hongerige leeuw die er met zekerheid is, of tegen het monster onder je bed dat er voor zover bekend niet is, maar dat er heeeeel misschien toch zou kunnen zijn?
Bordensteker
10 jaar geleden
Wel een interessante vraag.
Welkom trouwens in deze kring, waar we zonder winstoogmerk voor elkaar in de weer zijn door anderen te laten profiteren van wat mensen zoal allemaal wéten.
Je bent niet alleen op de wereld, en tegen sommige invloeden van buitenaf kun je je inderdaad niet echt verweren.
De meeste antwoorden en reacties zullen je (denk ik) dan ook wel tegenstaan.
Als voormalig radiotelegrafist met een het vak overstijgende belangstelling heb ik een beetje een beeld van het gebruik van het in ontwikkelde gebieden propvolle zgn. radiospectrum, en er gaan werkelijk allerlei soorten radiostraling door ieder van ons heen, dag en nacht.
http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/brochures/2007/01/30/nederlandse-frequentiespectrumkaart-2005.html
En daar kun je niet echt iets tegen beginnen. Je kunt bij voorbeeld ook niet tegenhouden dat er vliegtuigen over je huis vliegen, ook al leveren die onmiskenbaar een wél bewezen klein risico op dat er ooit eens een op jouw dak kan neerstorten.
De meeste antwoorden en reacties zullen je (denk ik) dan ook wel tegenstaan.
Als voormalig radiotelegrafist met een het vak overstijgende belangstelling heb ik een beetje een beeld van het gebruik van het in ontwikkelde gebieden propvolle zgn. radiospectrum, en er gaan werkelijk allerlei soorten radiostraling door ieder van ons heen, dag en nacht.
http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/brochures/2007/01/30/nederlandse-frequentiespectrumkaart-2005.html
En daar kun je niet echt iets tegen beginnen. Je kunt bij voorbeeld ook niet tegenhouden dat er vliegtuigen over je huis vliegen, ook al leveren die onmiskenbaar een wél bewezen klein risico op dat er ooit eens een op jouw dak kan neerstorten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is iets wat me ook altijd verbaast. Waarom maken mensen zo'n probleem met Wi-Fi/3g maar zelden met radio/tv-zenders?
Cryofiel
10 jaar geleden
Radio- en TV-zenders zijn er al een hele tijd. Daarnaast zijn ze onzichtbaar.
Ook GSM-satellieten zijn onzichtbaar. Dat geldt ook voor al die andere satellieten die continu signalen naar de aarde zenden (radio, televisie, telefoon, datacommunicatie, weerfoto's, enzovoort).
De communicatie tussen vliegtuigen en het grondstation is onzichtbaar. Draadloze communicatie met alle mobiele hulpdiensten (politie, ambulance, brandweer, maar er zijn er nog veel meer) is onzichtbaar.
Maar een mobieltje, een wifi-station en een DECT-telefoon zijn zichtbaar. Dat is een enorm verschil.
Psycholoog en Nobelprijswinnaar Daniel Kahneman noemt dit het WYSIATI-principe: What You See Is All There Is. Dat houdt in dat de dingen die je ziet, de enige dingen zijn die ook bestaan - althans, voor de vele mensen die alleen op hun eerste gevoel afgaan en niet verder kijken.
Daardoor bestaan voor die mensen alleen mobieltjes, wifi-zenders en DECT-telefoons, en die zijn dus gevaarlijk. Al die andere dingen die ik hierboven noemde zie je niet, dus die bestaan niet, en als ze niet bestaan kunnen ze ook niet gevaarlijk zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik sta altijd open voor tegenargumenten. Ook ik weet inderdaad niet 100% zeker of het veilig is of niet.
Ja, radio en TV hebben ook straling, alsmede vele andere dingen.
Ik probeer zoveel mogelijk dingen te schrappen die in mijn bereik liggen, ook heb ik geen GSM. Persoonlijk vind ik dat mensen te snel overgaan op apparatuur die zo mooi lijkt, zonder echt even verder te denken of ze het nodig hebben of niet.
Veroordelen doe ik niet snel, maar ik raad mensen in mijn persoonlijke kring wel dingen af. (het reageren hier vind ik trouwens best een uitdaging, er zijn meerdere threads ontstaan ofzo. Excuses, ik ben nieuw op deze site)
Ja, radio en TV hebben ook straling, alsmede vele andere dingen.
Ik probeer zoveel mogelijk dingen te schrappen die in mijn bereik liggen, ook heb ik geen GSM. Persoonlijk vind ik dat mensen te snel overgaan op apparatuur die zo mooi lijkt, zonder echt even verder te denken of ze het nodig hebben of niet.
Veroordelen doe ik niet snel, maar ik raad mensen in mijn persoonlijke kring wel dingen af. (het reageren hier vind ik trouwens best een uitdaging, er zijn meerdere threads ontstaan ofzo. Excuses, ik ben nieuw op deze site)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik sta altijd open voor tegenargumenten. Ook ik weet inderdaad niet 100% zeker of het veilig is of niet.
Als we nou eerst eens vast zouden stellen DAT het schadelijk is, dan kunnen we verder. Anders zou je in principe alles kunnen gaan verbieden totdat vast staat dat het niet schadelijk is. Als je je dan wil richten op dingen die in ieder geval wel bewezen schadelijk zijn ipv goedbedoelde adviezen geven aan mensen die er niet om vragen zou het je zelf en anderen een hoop gezeur schelen. Ik eet bijvoorbeeld geen vlees, maar ga mensen in mijn omgeving er niet lastig mee vallen (dat ze dat beter ook niet zouden doen).
Persoonlijk vind ik dat mensen te snel overgaan op apparatuur die zo mooi lijkt, zonder echt even verder te denken of ze het nodig hebben of niet.
Ik weet van bijna alles dat ik het niet nodig heb. Behalve kleding voedsel, en een dak boven mijn hoofd is alles luxe. Mocht ik 75 worden ipv 85 door wat straling, ach liever 75 met de dingen die leuk vind dan 85 worden met een droge boterham.
Ik probeer zoveel mogelijk dingen te schrappen die in mijn bereik liggen, ook heb ik geen GSM.
Mocht het ooit blijken dat allerlei straling wel schadelijk is dan zal het denk* ik weinig uitmaken of je wel of niet een GSM hebt. De masten stralen altijd uit.
*Misschien dat iemand hier iets zinnigs over kan zeggen.
Cryofiel
10 jaar geleden
@fastbikkel, je raadt mensen af om wifi te gebruiken.
Op grond waarvan dan?
Vertel je er netjes bij dat je ze aanraadt zich goed te beschermen tegen het monster dat heel misschien toch onder hun bed blijkt te zitten, terwijl je niets zegt over die ontsnapte leeuw die intussen flinke honger heeft en die hun slaapkamer in is gesprongen?
Want dat is wat je nu feitelijk doet. Dat is op zich prima, maar het zou wel zo netjes zijn dat er eerlijk bij te vertellen.
Cryofiel
10 jaar geleden
@MrTomaat, over je sterretje *:
Die masten stralen altijd, zolang er mensen in de buurt zijn met een GSM. In de praktijk dus gewoon altijd.
Nu zijn er mensen die om die reden masten willen verbieden in de buurt van scholen, of zelfs in de buurt van steden. Zij realiseren zich niet dat zo'n besluit juist leidt tot een *toename* van de hoeveelheid straling.
Niet dat dat erg is natuurlijk, maar het is precies het omgekeerde van wat ze wilden bereiken.
Waarom die toename? Dat komt doordat vooral het mobieltje het liefst zo min mogelijk straling uitzendt. De zender is namelijk het meest energievretende onderdeel van een mobieltje. Hoe minder energie de zender hoeft uit te stralen, hoe langer de batterij dus meegaat. En een lange batterijduur is een ijzersterk verkoopargument van de mobieltjesfabrikant.
Elke mobieltjesfabrikant bouwt zijn mobieltje dus zo dat het zo min mogelijk straling uitzendt. Precies genoeg vermogen om de zendmast te bereiken, en geen micro-Watt extra.
Zet je de zendmast verder weg, dan zal het mobieltje noodgedwongen extra sterke straling gaan afgeven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@fastbikkel, Ik denk dat het meest schadelijke van wifi voor jou is, het feit dat je je er aan ergert.
Je staat hierbij langdurig bloot aan spanning en ergernis, dit is in ieder geval bewezen dat je hier behoorlijk ziek van kan worden en zelfs korter kan leven. De geschiedenis herhaalt zich, er werd veel ophef gemaakt bij de eerste trein, vliegtuig, televisie en ga zo maar door.
De mens is nu eenmaal een nieuwsgierige ontdekker, er ontstaan zo veel mooie nieuwe dingen (als je positief leeft), maar gaat ook wel eens flink op zijn bek. Wat wil je dan, de buurman aanklagen omdat jij de uitlaatgassen inademt als hij 's morgens zijn auto start? of is dat niet (bewezen) schadelijk?
Je staat hierbij langdurig bloot aan spanning en ergernis, dit is in ieder geval bewezen dat je hier behoorlijk ziek van kan worden en zelfs korter kan leven. De geschiedenis herhaalt zich, er werd veel ophef gemaakt bij de eerste trein, vliegtuig, televisie en ga zo maar door.
De mens is nu eenmaal een nieuwsgierige ontdekker, er ontstaan zo veel mooie nieuwe dingen (als je positief leeft), maar gaat ook wel eens flink op zijn bek. Wat wil je dan, de buurman aanklagen omdat jij de uitlaatgassen inademt als hij 's morgens zijn auto start? of is dat niet (bewezen) schadelijk?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@moviemaker12, vroeger, in die tijd die niemand zich meer kan voorstellen, had je netwerkkabels die je bedraad aansluit op de router zonder WiFi-functie of rechtstreeks op het modem.
Cryofiel
10 jaar geleden
Je noemt drie punten:
-- de onderzoeken die in de documentaire worden genoemd
-- de angst van de bevolking van Gent
-- de teelbal-amputaties Ik zal op alle drie ingaan.
-- de onderzoeken die in de documentaire worden genoemd
-- de angst van de bevolking van Gent
-- de teelbal-amputaties Ik zal op alle drie ingaan.
Cryofiel
10 jaar geleden
Eerste punt: de onderzoeken die in de documentaire worden genoemd.
--
Wetenschappelijk onderzoek naar zwakke effecten is altijd problematisch. Je hebt gigantisch veel mensen nodig om een betrouwbaar antwoord te kunnen krijgen. Meestal is het erg moeilijk, of domweg te duur, en soms te tijdrovend, om enkele tienduizenden (en soms wel honderdduizenden) mensen bij elkaar te krijgen voor een onderzoek.
Het onderzoek wordt dus met minder mensen gedaan. Dat is jammer, maar het kan nu eenmaal niet anders.
Het nadeel van onderzoek doen onder een kleinere groep is dat het toeval een steeds grotere rol gaat spelen. Als voorbeeld noem ik een denkbeeldig onderzoek naar het percentage mannen en vrouwen in de leeftijdsgroep van 30 tot 39 jaar. Als je het onderzoek uitvoert onder een groep van een miljoen mensen, zul je zien dat 50% daarvan man is, en 50% vrouw. Maar als je hetzelfde onderzoek uitvoert onder slechts tien mensen, is het helemaal niet zo gek als je moet concluderen dat 40% man is en 60% vrouw. Ook een uitkomst van 30% man en 70% vrouw is helemaal niet bijzonder als je slechts tien willekeurige mensen van straat plukt.
(vervolg in volgende reactie)
Cryofiel
10 jaar geleden
(vervolg van vorige reactie)
Daarom werkt de wetenschap met een betrouwbaarheidsinterval, vaak aangeduid met de letter p. Meestal werkt men met een p van 0,05. Dat betekent, versimpeld uitgelegd, dat je een kans van 1 op 20 hebt dat je onderzoek een verkeerde uitkomst geeft doordat je onderzoeksgroep te klein is.
Dit komt erop neer dat 1 op de 20 onderzoeken een verkeerde uitkomst zal geven. Dat betekent niet dat het onderzoek verkeerd is uitgevoerd: zelfs een perfect onderzoek dat foutloos wordt uitgevoerd kan een verkeerde uitkomst geven, zoals het voorbeeld van het percentage mannen en vrouwen liet zien.
1 op de 20 onderzoeken geeft dus een verkeerde uitkomst.
Dit geldt natuurlijk ook voor onderzoeken naar de effecten van straling. ALS straling schadelijk is, zal 1 op de 20 onderzoeken toch laten zien dat straling veilig is. En andersom: ALS straling veilig is, zal 1 op de 20 onderzoeken toch laten zien dat straling schadelijk is.
Wat de makers van deze documentaire heel slim (of moet ik zeggen: geniepig) hebben gedaan, is precies het twintigste gedeelte van alle onderzoeken bij elkaar rapen waar uitkwam dat straling schadelijk is.
Dat betekent niet dat straling schadelijk is. Het betekent dat ze die 1 op de 20 onderzoeken hebben geselecteerd die onterecht die uitkomst gaven. De overige 19 op de 20 onderzoeken, die lieten zien dat straling veilig is, verzwegen ze.
Ritsuka
10 jaar geleden
Ook wel cherry picking genoemd, gebeurt ook veel bij aanhanger van een bepaalde voedsel ideologie
Cryofiel
10 jaar geleden
Tweede punt: de angst van de bevolkigng van Gent.
--
Dit is een vaak misbruikt argument: "de bevolking van Gent is bang, en DUS 'moet' het wel heel gevaarlijk zijn".
Als ik het op deze manier verwoord, zie je direct waar de fout zit.
Het feit dat sommige dingen in Gent verboden zijn, betekent niet dat er gevaar is. Het wil alleen maar zeggen dat de bevolking van Gent zich bang heeft laten maken. Of die angst eigenlijk wel terecht is, blijft maar zeer de vraag.
Ter vergelijking: ruim 100 jaar geleden waren er dorpen waar het automobiel verboden werd, uit pure angst. Ook waren er gewesten die het monster op stalen rails (de trein) verboden, omdat de koeien er gek van zouden worden en zure melk zouden geven. Trouwens, sneller reizen dan op een galopperend paard, dat "moest" wel fataal zijn voor het menselijk hart, toch?
Tegenwoordig weten we beter.
Hoewel... dat geldt voor de auto en voor de trein. Voor mobieltjes zie je dat diezelfde angst van 100 jaar geleden opnieuw de kop opsteekt. Bijvoorbeeld onder de bevolking van Gent.
Cryofiel
10 jaar geleden
Derde punt: de teelbal-amputaties.
--
Hier kan ik kort over zijn. Als een effect van mobieltjes zo eenvoudig zou kunnen worden aangetoond, waarom is dat dan niet al lang gebeurd?
Er zijn vele onderzoeken gedaan. Onder andere bij hersentumoren, om te kijken of er een verband kon worden gevonden tussen de kant van de tumor en de kant (het oor) waar men telefoneerde. Dat verband was er ofwel niet, ofwel er was een heel zwak verband dat liet zien dat hersentumoren net wat vaker voorkwamen aan de kant waar men *niet* telefoneerde.
Nu gaat het niet om de uitkomst van zulk onderzoek. Het gaat om het feit dat men de moeite neemt zulke dingen te achterhalen.
Als men de moeite neemt dit te doen met hersentumoren, ligt het voor de hand dat men hetzelfde doet met teelbalkanker. Mij zijn geen onderzoeken bekend die een effect hebben laten zien. Een verhaal als "ik ken iemand en die heeft wat rondgevraagd" is natuurlijk volstrekt onacceptabel als bron.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je wilt geen wifi signalen door je huis laten gaan. Laten we nou eens even net doen alsof ik dat kan begrijpen. Dan zitten we met het probleem dat je niet alleen thuis met wifi signalen zit. Ook op je werk bevind je je waarschijnlijk constant in wifi signalen. Ook in een winkel staan tegenwoordig wiki routers. Zelfs als je gewoon ergens over straat loopt loop je in de wifi signalen. Zou je dan niet beter voor kunnen stellen de hele wifi te verbieden?
Cryofiel
10 jaar geleden
Ik bied slechts informatie aan. Het is aan jou om daarvoor open te staan, of die extra informatie zonder toelichting bij voorbaat af te wijzen. Ik heb geen invloed op jouw keuze.
Daarnaast zijn er natuurlijk vele anderen die wel degelijk prijs stellen op beide kanten van het verhaal. Ik heb een stuk informatie toegevoegd. Daar kun je niet op tegen zijn, hoop ik toch.
Cryofiel
10 jaar geleden
@Ritsuke, dat is inderdaad cherry picking.
Ik heb mijn uitleg gegeven om duidelijk te maken dat 'cherry picking' niet mag leiden tot de denkfout "het is toch een goed opgezet onderzoek dat is uitgevoerd door betrouwbare onderzoekers, DUS zijn de resultaten geldig".
Ook goed uitgevoerde onderzoeken kunnen tot een verkeerde uitkomst leiden (met een kans van ongeveer 1 op 20). DAT is de reden dat 'cherry picking' altijd wel tot het resultaat leidt waar je naar op zoek bent. Zodra je naar het geheel kijkt, verdwijnt dat resultaat als sneeuw voor de zon.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is erg illegaal van je om het WiFi-signaal van je buren te blokkeren zodat zij hun smartphones en hun draadloze printer niet meer kunnen gebruiken, om maar een voorbeeld te noemen.. En veel apparaten werken alleen nog maar met WiFi. Mensen schaffen geen dingen aan die ze echt helemaal niet nodig hebben. Als de wetgeving echt wordt aangepast, krijg je gelijk veel minder laptops, geen smartphones meer, en als je het zo bekijkt, ook geen satelieten meer, geen mobieltjes meer, geen TV's meer, geen radio's meer. Kortom: je wilt leven zoals mensen vroeger leven. Ik geef je een beetje gelijk, maar voor mensen is er simpelweg (waarschijnlijk) nauwelijks of geen schade door signalen. Bij bomen wel. Deze test: http://wetenschap.infonu.nl/techniek/121079-bomen-ziek-van-straling.html en deze: http://rieja.infoteur.nl/specials/stralingsgevolgen.html. Maak je maar geen zorgen, je kunt er niets aan doen. 80% van de Nederlanders heeft tegenwoordig al een smartphone met WiFi-functie en zonder draadloze signalen heb je er niks aan. Ik maak me er ook geen zorgen om, ik heb ook gewoon een best krachtige dual-band WiFi-router, en een heleboel WiFi-apparaten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Endemion?
Huh, niemand heeft toch ook om jouw reactie gevraagd? Of om jouw documentaire? We houden hier gewoon een open discussie. Overigens is de reactie van cryo voor iedereen, net zoals de docu voor iedereen is om te zien.
Het enige wat jij nu hoeft te doen is aan te tonen dat de docu zich niet baseert op minderheid van de onderzoeken (die schadelijkheid aantoont).
Er vallen altijd wel dingen in de trend van "wetenschappelijk niet bewezen" te verzinnen. hter zie je steeds vaker dat dat synoniem staat voor niet onderzocht hoewel in deze zaak best veel is onderzocht.
Zoals ik het begrijp laat cryo juist zien dat er wel HEEL VEEL is onderzocht, alleen dat de meerderheid van de onderzoeken "niet schadelijk" zegt en dat er een paar zeggen "wel schadelijk" maar dat dat te verwachten is, door de door haar aangehaalde reden.
Cryofiel
10 jaar geleden
Houd er rekening mee dat infonu geen betrouwbare bron is. Het is een soort blog, werkelijk iedereen kan en mag erop schrijven wat hij wil. Angstzaaiers en complotdenkers maken daar natuurlijk gretig gebruik van.
Het onderzoek naar de schade die straling zou toebrengen aan bomen is intussen ongeldig geworden. Angstzaaiers wijzen er nog steeds graag op dat het onderzoek is uitgevoerd door (onder andere) TNO en de Universiteit van Wageningen. Wat ze er nooit bij vertellen is dat deze twee instituten zich inmiddels hebben gedistantieerd van het onderzoek. Feitelijk zeggen dus zowel TNO als de Universiteit van Wageningen dat je deze conclusies NIET mag trekken uit dit onderzoek.
Iedereen die dat wel doet, spreekt dus de mening van zowel TNO als de Universiteit van Wageningen tegen - maar doet intussen net alsof deze twee gerenommeerde instituten het juist met hen eens zijn.
Aan het hier geciteerde blog kun je zien dat de auteur er wat onwetenschappelijke ideeën op nahoudt. Zo schrijft hij bijvoorbeeld over "frequentiegolven" (wat zijn dat?). Ook noemt hij manipulatie van het weer (onmogelijk via straling) en hint hij op allerlei militaire geheimen (suggestieve schrijfwijze, dus absoluut niet onafhankelijk).
Aan het eind van het artikel suggereert de auteur zelfs dat bomen "de mens willen beschermen tegen straling". Dit is een magisch-romantisch wereldbeeld dat uit de vroege middeleeuwen stamt, maar dat tegenwoordig alleen nog geschikt is voor zwijmelachtige sprookjes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"Maak je maar geen zorgen, je kunt er niets aan doen. 80% van de Nederlanders heeft tegenwoordig al een smartphone met WiFi-functie en zonder draadloze signalen heb je er niks aan"
Hohoho, dit is pas een uiterst bedenkelijke uitspraak. Je zegt dus ongeacht dat het schadelijk is (want dat geloof jij in bepaalde mate), moeten we doorgaan met Wi-Fi want we zitten er al zo ver in.
Mocht het zo zijn dat Wi-Fi schadelijk is ben ik juist voor afschaffing/ andere regulatie. Vergelijkbaar wellicht met roken of asbest. Echter is schadelijkheid niet wetenschappelijk bewezen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik geloof zelf niet per se dat het schadelijk is, maar het zou het kunnen zijn. Vroeger geloofde ik dat wel, maar nu niet meer omdat ik nu zelf weet dat die bronnen niet kloppen. Alleen voor de vraagsteller gaf ik de bron om hem of haar enigszins gerust te stellen (maar het kan natuurlijk ook angst zaaien, dat was niet mijn bedoeling!).
Cryofiel
10 jaar geleden
Bedankt voor deze toelichting!
Ik moet wel zeggen dat de bron die je gaf (ondanks dat je kennelijk weet dat die niet betrouwbaar is) niet bepaald geruststellend is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daar ben ik het wel mee eens eigenlijk! Maar voor mensen zelf staan er gelukkig geen blijvende gevolgen bij.
Cryofiel
10 jaar geleden
Dat klopt.
Maar toch... de teneur is negatief. Er zouden allerlei schadelijke gevolgen zijn, en die gevolgen zouden duidelijk zichtbaar zijn. De mensen zouden daartegen "beschermd" moeten worden.
Misschien is het niet eens zozeer de inhoud, maar meer het gevoel dat het artikel uitstraalt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het feit dat al het bewijsmateriaal dat wifistraling schadelijk zou zijn gewoon niet opweegt tegen de natuurkunde die de interactie van deze straling met de materie zorgvuldig beschrijft is voor mij voldoende om te kunnen zeggen: wees gerust, wifistraling is niet schadelijk!
Cryofiel
10 jaar geleden
@Daki, we moeten er natuurlijk altijd rekening mee houden dat de natuurkunde of de biologie op sommige punten onjuist is. Of misschien alleen maar onvolledig.
In dat geval moet er natuurlijk wel bewijs komen voordat een opzienbarende stelling kan worden geaccepteerd.
Op dat punt heb je helemaal gelijk: het bewijsmateriaal dat wifi-straling schadelijk zou zijn is uiterst dun (coulante verwoording), ofwel: geheel afwezig (recht-voor-z'n-raap-verwoording).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De wetenschap kan inderdaad onjuist zijn, maar de pseudowetenschap die beweert dat wifistraling schadelijk is, is dat zeker. Dat die natuurkunde onjuist is, is trouwens erg onwaarschijnlijk aangezien we theorie na theorie steeds weer bevestigd zien. Maar het kan, alles kan... En zelfs al is de natuurkunde of biologie op sommige puntjes onjuist... ik betwijfel dat dat het verschil gaat maken tussen straling die wel of net niet schadelijk is. Bovendien zal men met sterker bewijsmateriaal moeten afkomen om de huidige natuurkunde en biologie als onjuist te bestempelen dan slecht uitgevoerde niet-reproduceerbare onderzoeken.
Alvorens de angst als gegrond mag worden beschouwt moet er dus een wetenschappelijke basis zijn. Graag natuurwetenschappelijk. Want onze natuurkundigen en biologen zijn er in het verleden toch in geslaagd te verklaren hoe het komt dat roken schadelijk is? Waarom zou dat een vraagteken moeten blijven bij niet-ioniserende straling?
Ook een vervelende vaststelling: het aantal wetenschappelijke studies die vermeende negatieve effecten van elektromagnetische straling al hebben weten ontkrachten. Dat zijn er veel!
Als Max, Niels of Albert deze verzinsels zouden horen, ze zouden zich omdraaien in hun graf.
In plaats van de angstzaaier uit te hangen, zou men beter blij zijn met het feit dat er zoiets bestaat als elektromagnetische straling en dat deze interactie met materie KAN aangaan en dat dit ook daadwerkelijk biologische effecten tot gevolg heeft. Anders zou leven zoals we dat nu kennen onmogelijk zijn.
Maar nee, het is veel plezanter om onverklaarbare fenomenen die zich al eeuw na eeuw na eeuw herhalen te steken op iets als gsm-straling. En laat ons dan vooral even vergeten dat deze fenomenen zich al eeuw na eeuw na eeuw afspelen...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Of om een lang verhaal kort te maken: als fastbikkel een goede verklaring kan geven voor de schadelijke werking van wifistraling of voor het feit dat hij ook maar redenen heeft om aan te nemen dat het misschien schadelijk zou kunnen zijn dan ben ik heel benieuwd. Sterker nog: dan is de Nobelprijs in zicht!
Ik vrees echter dat geen enkel argument niet te ontkrachten zal zijn.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.