Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe kan ik wifi van mijn buren stoppen?

Ik vind het bijzonder vervelend om 14 wifi zenders te kunnen ontdekken hier in huis.
Zelf heb ik bewust geen wifi in huis, ik wens het huis vrij te houden om verschillende redenen.

Wat mij dan irriteert is dat de buren wel meerdere zenders hebben staan die ruimschoots door ons huis heengaat.
Wat is de wetgeving hierin? Mogen buren dit bij ons naar binnen forceren?
Ik mag immers hun zender niet hacken, mag ik dan wel een stoorzender ophangen in de hoop dat ze het ooit opgeven?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Als je geen elektromagnetsiche straling in je huis wilt hebben, dan moet je ver weg in een hutje gaan wonen. De Sahara en de Noordpool voldoen in dat opzicht.
Er zijn veel sterkere signalen die door je huis gieren dan die nachtkaarsjes van je buren. Dat zijn digitale televisiesiesignalen, radiozenders, GSM-signalen, etc. etc.
De buren mogen zoveel Wifi-zenders aanzetten als ze maar willen, dat is goedgekeurde apparatuur. Wat je niet mag is die signalen opzettelijk te storen. Dat is tegen de wet en je kan daarvoor gestraft worden na opsporing door het Agentschap Telecom.
10 jaar geleden
Een stoorzender ophangen mag niet, maar belangrijker, dat wil je niet. Een stoorzender zendt op zoveel mogelijk bandbreedtes (of op degene die je wil storen) zoveel mogelijk ruis uit. Dan zorg je dus dat er in je huis nog meer signalen komen en dat wilde je nu juist vermijden.

Je kan wel een passieve stoorzender maken. Dat wordt in de natuurkunde een kooi van Farraday genoemd. Feitelijk bestaat dit uit een raster, een metalen kooi, waar je een (lichte) stroom doorheen laat lopen. Dit moet dan wel door je hele huis heen lopen of per ruimte aangelegd worden. Het meest makkelijke zou zijn dit in de bouw te includeren.

Dit beschermt je dus tegen alle soorten straling, inclusief wifi, GSM masten, radio, walkie talkies, etc (kosmische straling, neutrino's e.d. zijn wat moeilijker te blokken (de neutrino's zijn echt deeltjes overigens)).
10 jaar geleden
Niet.

En dat hoeft ook niet want je maakt je zorgen om niets, radiogolven zijn heel goed begrepen fenomenen en wordt beschreven door theorieën die Nobelprijzen hebben gewonnen. Er is geen enkele wetenschapper die a.d.h.v. die theorieën een onweerlegbaar schadelijk fenomeen kan beschrijven. Dus of je mag wifi als onschadelijk beschouwen of je mag de natuurkunde op zijn grondvesten laten daveren. Ik weet alleszins welke van de 2 het meest waarschijnlijk is!

Het enige probleem is dat straling een negatieve bijklank heeft omwille van ioniserende straling. De enige straling (behalve UV-straling) waarvan men weet dat ze in hoge dosissen schadelijke effecten met zich meebrengt en waarvan men zelfs niet weet wat de gevolgen van kleine dosissen zijn (geen? negatief? of net positief?). Het elektromagnetische deel hiervan ligt zelfs helemaal aan de andere kant van het spectrum dan de microgolfstraling van de wifinetwerken en is veel energetischer. Heb je dus echt schrik dat die microgolven nog genoeg energie hebben om schadelijk te zijn ga dan maar snel in een donker hoekje zitten want dan is licht ook schadelijk en zet zeker je verwarming uit want dan is infrarood (warmtestraling) zeker ook schadelijk! (zowel licht en infraroodstraling zitten in het spectrum namelijk tussen de microgolven van wifistraling en de echt schadelijke UV- en ioniserende straling!)

Ik zou me als ik jou was bezig houden met het beperken van de straling waarvan men écht niet weet wat de gevolgen zijn en de blootstelling daaraan uit voorzorg zo laag mogelijk houden. M.a.w. lage dosissen aan ioniserende straling. Dit doe je door: ziekenhuizen te vermijden, vliegtuigreizen te vermijden en je huis goed te verluchten (je wilt niet weten hoeveel radioactieve radon er uit je vloer en muren kan komen).

Het enige wat schadelijk is aan microgolfstraling zit in je hoofd. En de schadelijke bron op dit ogenblik ben jij door te gaan rondbazuinen dat mensen moeten oppassen voor microgolven van wifi en gsm (maar niet van microgolfovens dan?). Door dit te doen kan je psychosomatische klachten veroorzaken. Kortom: de enige manier om de schadelijkheid van wifi-straling te beperken is door op te houden je er zorgen over te maken.

Toegevoegd na 10 minuten:
En wil je dan toch je psychosomatische klachten niet verhelpen en jezelf blijven wijsmaken dat je wifistraling slecht is, zorg dan voor een hoge luchtvochtigheid in huis. Water absorbeert wifistraling namelijk heel goed. Maar daarmee pak je het probleem niet bij de bron aan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing