Kan malwarebytes zelf besmet zijn?
Vooropgesteld: ik ben een digibeet. Ik snap uitleg alleen in Jip-en-Janneketaal (en dan nóg vaak niet!)
Ik las een vraag van iemand bij wie het wachtwoord van internetbankieren al ingevuld was. Dat is bij mij sinds een week ook zo. Ik las iets over keyloggers en schrok me dood. Ik probeerde dat wachtwoord te verwijderen (vinkje 'bewaar gebruikersnaam' uit), maar nee, het wachtwoord en gebruikersnaam werden teruggezet.
Oké, ik heb m'n cache geleegd, alle browsers afgesloten en eerst gescand met Microsoft Essentials - uitgebreide scan: niets gevonden (na ruim 1,5 uur scannen!). Toen heb ik Malwarebytes aangezet. Eerst kreeg ik 'm niet gestart: 'Malwarebytes reageert niet' stond boven in m'n scherm. Uiteindelijk deed hij het wel. Na een half uur bleef hij volgens mij 'hangen' tijdens de heuristische analyse (wat is dat?). De tijd liep door, het aantal gescande objecten bleef staan op 269269. Annuleren (en dan opnieuw starten was het plan) lukte niet, het ding bleef aan, maar geen verandering in dat getal van gescande objecten. Ik heb m'n laptop uitgezet en opnieuw gestart, weer startte Malwarebytes niet en weer blijft hij 'hangen', deze keer bij 269262. (Zeggen die getallen iemand iets?) Ik heb overigens de premium (=betaalde) versie. Ik vraag me nu af of Malwarebytes zelf besmet met malware kan zijn nu het programma zo raar doet. Is dat mogelijk? Zo niet, wat is er dan aan de hand? Het aantal gescande objecten is nu al ruim 20 minuten hetzelfde.
Daarna start je alleen Malwarebytes op en laat die dan scannen. http://windows.microsoft.com/nl-nl/windows/start-computer-safe-mode#start-computer-safe-mode=windows-7
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.