Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is zelfverwonding erg?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (6)

Nagelbijten niet, buikschot wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je er lelijke littekens aan over houdt is het wel erg, in de zin van jammer. Als je er een infectie door oploopt kan dat met een beetje pech heel erg worden. Beter niet doen dus. Je kan beter met een psycholoog gaan praten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Automutilatie of zelfverwondend gedrag is het moedwillig direct beschadigen van lichaamsweefsel, zonder bewust uit te zijn op zelfdoding. Het komt vooral voor bij mensen met een borderline stoornis. Maar ook bij andere persoonlijkheidsstoornissen en verstandelijk gehandicapten.

Wat is erg?
Het is vooral heel erg jammer.
Jezelf beschadigen is nooit goed natuurlijk.

Als je bedoelt: krassen, ergens tegen slaan en zelfs in jezelf snijden of branden, dan is dat niet gezond natuurlijk.
En een teken dat er iets goed mis is.

Maar mensen die roken, of drugs gebruiken,
of te veel te vet eten, of juist anorexia hebben,
die beschadigen zichzelf ook.
Daar wordt toch misschien minder dramatisch over gedaan.

Alleen:
Meestal is zelfverwonding maar één aspect van een complex van ernstige (persoonlijkheids)problemen.
Er kan sprake zijn van traumatische ervaringen, emotionele verwaarlozing en/of ernstig verstoorde relaties. Het stoppen met de zelfverwonding vraagt dan een brede psychotherapeutische aanpak.

http://users.skynet.be/fa871520/Home.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelfverwonding is in zo verre erg, dat je lichaam er lelijker uit gaat zien (bij snijden, branden e.d.) en dat het eingelijk niet de juiste oplossing is, ik doe het zelf echter ook, en ik kom er nagenoeg niet meer van af, ik heb periodes dat ik het niet doe maar daarna word het vaak ook alleen maar erger. Het is in zo verre ook erg dat het ook helemaal verkeerd kan gaan... Ik doe het om mijn emoties kwijt te kunnen en niet om dood te willen alleen als je bijvoorbeeld jezelf snijd, is er de mogelijkheid dat je verkeerd snijd en dat je linea recta afgevoerd zou moeten worden. En als dat dan niet gebeurd is het einde verhaal...
Ik raad het iedereen ook af om het maar te proberen, want de eerste keer is kut, de tweede keer alé en de derde keer kom je er niet meer vanaf (ongeveer net zoals met roken)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen als het zeer doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het antwoord verschilt per persoon. het is dus moeilijk om te zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing