Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik kreeg de melding "Iemand anders maakt gebruik van uw IP-adres". (Mac) Kan dit kwaad?

Toen ik vanmorgen mijn laptop (MacBook) opstartte, kreeg ik de melding dat iemand anders gebruik zou maken van mijn IP-adres. Toen ik hem uitzetten en weer aanzette, kwam de melding echter niet opnieuw.

Ik gebruik mijn draadloze netwerk ook voor mijn iPhone en een huisgenote gebruikt het ook voor haar iPhone - zou het daaraan kunnen liggen? En zo ja, waarom kreeg ik die melding dan niet eerder?

Of is dit een soort inbraak van buitenaf? Is het gevaarlijk? Moet ik mijn IP-adres wijzigen? En zo ja, hoe doe ik dat op een Mac?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (5)

dat komt sporadisch voor als je van een proxy gebruik maakt. het kan geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi Inge108 Ik denk niet dat het gevaarlijk is.

Een IP-adres, waarin IP staat voor Internet Protocol, is een adres waarmee een NIC (network interface card of controller), of in het Nederlands 'netwerkkaart', van een host in een netwerk eenduidig geadresseerd kan worden binnen het TCP/IP-model, de standaard van "het" internet.

Elke computer die is aangesloten op het internet of netwerk heeft een nummer waarmee deze zichtbaar is voor alle andere computers op het internet. Men kan dit vergelijken met telefoonnummers. Om het mogelijk te maken dat computers elkaar kunnen vinden en identificeren hebben deze hun eigen nummer nodig. Deze nummers zijn de IP-adressen. Een IP-adres op internet is meestal gekoppeld aan een bedrijf. Zo is het te achterhalen waar bewerkingen onder een IP-adres vandaan komt. Bij mensen die vanuit huis werken identificeert het IP-adres hun internetprovider. Bijdragen op het internet zijn hierdoor bijna nooit werkelijk anoniem. De persoon achter een IP-adres is in de meeste gevallen te achterhalen, soms direct, maar soms alleen via medewerking van justitie.

Ik hoop dat je hierdoor wat gerust gesteld bent.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan wel degelijk problemen op leveren, je moet het zien als het adres van je computer, dus als er straks pakketjes voor jou computer bestemd zijn, kunnen deze afgeleverd worden bij een ander.
Wat je moet doen, even checken of jou pc een vast ipadres heeft, i.p.v. een dhcp adres.
Het kan ook nog dat een ander apparaat een vast adres heeft ingesteld, check dat dus ook en verander zonodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk niet dat het gevaarlijk is. Het kan zijn dat jouw router zo staat ingesteld dat deze de ip adressen van de toestellen die gebruik maken van de router zelf kiest. Dus het kan zijn dat de laptop uitstaat en de een iphone zich aanmeld en de router deze het eerste ip adres toekent die beschikbaar is. Dit zou dan het ip adres kunnen zijn waar de laptop eerder op werkte. Ga je dan je laptop aanzetten wil de laptop zich met hetzelfde adres aanmelden op de router. Dit kan dus niet. De laptop geeft de melding dat het adres al in gebruik is en laat zich een nieuw adres toekennen door de router.
Let wel op. Ik heb het hier over ip adressen binnen je eigen lokale netwerk. Dit is niet het ip adres waarmee je router zich identificeert naar internet toe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan kwaad van als iemand iets via jou internetverbinding iets doet bijv. internetbankieren en dan geld afhalen van anderen en naar zichzelf storten dan is het wel erg
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing