Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag een aanbieder van iDEAL mijn rekeningnummer opslaan?

Als ik een betaling doe via iDEAL. Mag de webshop waar ik betaal dan mijn rekeningnummer opslaan in hun database?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ja, dat mag. Als er duidelijk in de voorwaarde staat dat dit gebeurd en het een doel dient. (klantvriendelijkheid bijvoorbeeld)

Maar een aanbieder van ideal, en ik neem aan dat je hiermee een webshop bedoelt, heeft niets te maken met jou rekening nummer. In dit geval zou deze informatie dus niet opgeslagen moeten worden. Je geeft namelijk in ideal zelf (de pagina van de bank) aan wat je rekening nummer is, niet bij de webshop.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Normaal gesproken wordt daar niet om gevraagd, dus ik zou er sowieso erg voorzichtig mee zijn (en het persoonlijk niet toestaan). Het lijkt me dat ze het best mogen, maar, zoals ik zei, in principe hebben ze er geen belang bij. Je moet je rekeningnummer immers invullen op het scherm waar je je betaling bevestigt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zolang ze joue inloggegevens niet hebben of opslaan lijkt me dat geen probleem. of iets om je zorgen over te maken.
bol.com doet dat ook schiet me te binnen. en
als ik iets overmaak aan een goed doel staat er vaak op een volgende brief mijn rekeningnummer al voorgedrukt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat gebeurt al automatisch op het moment dat jij iets overmaakt. De bank zal jouw rekening vermelden op het afschrift van de begunstigde. En dat is net zo min erg als dat jij het rek.nr. van de webshop hebt.
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing