Waarom wordt het A-attribuut verwijderd wanneer ik een bestand alleen-lezen maak?
Als ik in Windows een bestand aanmaak, krijgt dat automatisch het attribuut A (Archive).
Wanneer ik in Windows Verkenner de rechtermuisknop gebruik om, via Eigenschappen, dat bestand Alleen-Lezen (Read Only) te maken, is het resultaat afhankelijk van waar het bestand staat.
-- Op de lokale harde schijf gebeurt er wat ik verwacht: het R-attribuut (Read-Only) wordt gezet, en het A-attribuut blijft staan. Het bestand heeft dus de attributen RA.
-- Op de netwerkschijf (file share) wordt het R-attribuut ook gezet, maar verdwijnt het A-attribuut. Het bestand heeft dus alleen het attribuut R, en niet de RA die ik verwacht.
Wat is de reden van dit verschil, en wat kan ik tegen dit onverwachte gedrag doen?
Toegevoegd na 2 uur:
Op mijn computer draait XP. Onder welk systeem de netwerkschijf draait, weet ik niet.
Ik heb volledige lees- en schrijfrechten op de netwerkschijf, ook voor mappen.
Als ik het bestand met "attrib +R prut.doc" alleen-lezen maak, blijft het A-attribuut wel staan.
Een andere methode is: eerst het bestand op de normale manier alleen-lezen maken, met dus als gevolg dat het A-attribuut verdwijnt. Dan het bestand kopiëren naar dezelfde map. Naast "prut.doc" staat er dan dus ook een "Kopie van prut.doc" in die map. "prut.doc" is alleen R, "Kopie van prut.doc" is RA. Vervolgens "prut.doc" verwijderen en "Kopie van prut.doc" hernoemen naar "prut.doc". Op die manier heb ik, zonder DOS-box te hoeven gebruiken, toch een prut.doc die RA is.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.