Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe laat ik excel een formule uitvoeren als een checkbox aangevinkt is?

Ik wil in excel checkboxen gebruiken. Als deze aangevinkt is, wil ik dat er een waarde gesommeerd wordt. Misschien beter uitgelegd: A1 + A2 en als checkbox is aangevinkt doe dan +5.

3 maanden geleden
in: Software
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Je kunt checkboxen in Excel gebruiken met behulp van de functie "Formules" en wat eenvoudige logica. Hier is een stap-voor-stap uitleg.

Eerst voeg je een checkbox toe via "Ontwikkelaars" > "Invoegen" > "Checkbox". Plaats de checkbox in je werkblad, bijvoorbeeld naast cellen A1 en A2.

Nu moet je de checkbox koppelen aan een cel. Klik met de rechtermuisknop op de checkbox, kies "Besturingselement opmaken" en stel een cel in (bijvoorbeeld cell C1) als de linkercel. Hierdoor wordt de checkbox TRUE of FALSE afhankelijk van of hij is aangevinkt.

Vervolgens gebruik je een formule om de som te maken. In een andere cel (zeg D1) kun je deze formule invoeren:

`=A1 + A2 + IF(C1, 5, 0)`

Deze formule telt dus de waarden in A1 en A2 bij elkaar op en voegt 5 toe als de checkbox is aangevinkt.

Wie heeft ervaring met Excel-formules en checkboxes? Welke handige formules hebben jullie hiervoor gebruikt?
3 maanden geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing