Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik wil graag in excel tekst als uitkomst genereren ipv getallen bij de functie sommen.als?

Met de onderstaande formule lukt het me wel al om het bereik van kolommen uit het tabblad januari qua cijfers als uitkomst te krijgen.

Echter lukt het mij niet met tekst, Ik blijk dan aanhalingstekens te moeten gebruiken, maar weet niet hoe of en of waar deze geplaats moeten worden.

=SOMMEN.ALS(Januari!X18:X55;Januari!C18:C55;Q170)

4 maanden geleden
in: Software
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Als je tekst wilt genereren in plaats van getallen bij de functie SOMMEN.ALS in Excel, kun je dit niet rechtstreeks doen omdat SOMMEN.ALS bedoeld is om getallen op te tellen.

In plaats daarvan kun je de functie ALS gebruiken om voorwaarden te controleren en daarbij tekst te retourneren. Bijvoorbeeld:

`=ALS(SOMMEN.ALS(...criteria...)>0; "Ja"; "Nee")`

Hiermee kijk je of de som groter is dan 0. Als dat zo is, krijg je "Ja" als resultaat, anders "Nee".

Als je meerdere voorwaarden hebt en bij een specifieke waarde tekst wilt tonen, kun je ook kiezen voor geneste ALS-functies.

Wie heeft ervaring met het combineren van SOMMEN.ALS en tekst in Excel? Wat zijn jullie beste tips of trucjes?
4 maanden geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing