Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is het verschil tussen kopiëren en afspelen voor een computer?

Of anders gezegd, wat is het protocolverschil tussen kopieren en afspelen voor een computer (op het laatste gedeelte na, het "uitvoer apparaat"?

Het is het volgende. Ik probeer DVD's te digitaliseren. De Video_TS wil ik naar een schijf kopiëren. Dit lukt niet altijd en het ziet er naar uit dat dat een kopieerbeveiliging is. Echter afspelen lukt wel gewoon.

Ik vraag mij dan af waar het verschil zit. Beide methodes moeten de DVD lezen, beide lezen de data, maar bij het overbrengen naar een beeldscherm lukt dat gewoon, overbrengen naar een harde schijf (de data zelf) lukt het niet. Een ISO maken lukt dan vaak weer wel.

Nu snap ik best wel wat van computers. Ik weet dat het genuanceerder ligt. Maar waar ligt het verschil?

Thecis
een week geleden
in: Software
373
LeonardN
een week geleden
Er zijn meerdere technieken maar 1 techniek heb ik ongeveer zo begrepen:
Als je kopieert begin je bij het begin en eindig je bij het eind. Zeg 1 tot 100.
Voor afspelen hoef je dat niet te doen. Je kan de afspeelsoftware vertellen (in sectie 1), sla sectie 2 tot 5 over.
Als je dan zorgt dat 2-5 een corruptie bevat, zal kopiëren een error veroorzaken. Goede ripsoftware als https://www.makemkv.com/ zal dat soort trucjes dan weer (proberen te) omzeilen (door hebben). Maar de file explorer in Windows of simpele ripsoftware zal gewoon steeds pogen 1 tot 100 te kopiëren en steeds falen op 2 tot 5. Afspelen is in die zin dus anders dat afspelen niet alles hoeft in te lezen.
Kopiëren is in die zin anders dat deze "domweg" het hele bestand inleest. https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Compact_Disc_and_DVD_copy_protection_schemes#Commercial_DVD_protection_schemes
Sony ARccOS Protection is zo'n methode https://en.wikipedia.org/wiki/ARccOS_protection
Ahh het is dus niet eens zozeer de afspeelsoftware maar de DVD-speler zelf die bepaalde stukken normaliter niet eens inleest.
Thecis
een week geleden
@LeonardN
Dank. Ik vind het een goed antwoord.
Ik weet dat ik vroeger een programma had dat DVDs kon kopieren (ik moest een taal en ondertitel selecteren) en die kopieerde bit voor bit (dacht ik). Of anders gezegd, die kopieerde keihard de beveiliging gewoon mee naar de kopie.
LeonardN
een week geleden
Kan goed, heb me er al een tijd niet meer mee bezig gehouden, er was en is van alles mogelijk. Ik deed ook wel van DVD9, DVD5 maken zodat de film op de reguliere schijf paste. Dan probeerde je idd ook zoveel mogelijk ongein als talen en ondertitels weg te halen.
Maar ik gok dat de beveiliging vaak niet meeging. Bit voor bit zal dan meer slaan op het werkelijke videobestand (en dat er dus geen re-encodering plaatsvond (denk aan DVD>Divx) , maar goed het is niet gezegd dat er ook software was die idd de beveiliging zowel omzeilde als mee kopieerde.
Lang geleden allemaal. Ben blij dat ik tegenwoordig van al die (gekopieerde) schijfjes af ben. Alles lekker op de HDD.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef als eerste antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding