Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zijn random .alp Albeton Live packs van het internet veilig en legaal (te gebruiken)?

nu vind ik net op archive dot org, een verzameling van Ableton Live 12
.ALP sample packs. ik kan niet zo een twee drie hier iets over vinden,
er zijn op Ableton's eigen website wel gratis packs ter download maar
niet zoveel als in deze lijst. ik heb geen flauw idee of je zelf zo een pack
in .ALP formaat kan maken op een of andere wijze, de lijst lijkt niet helemaal
legaal. archive dot org staat bekend om dit soort controversie op het
gebied van copyrights. wat gebeurd er als je een illegaal pack, ik weet niet
eens of dit gekraakt moet worden of niet, in Ableton installeert ?
je hoeft alleen maar een .ALP bestand aan te klikken vanuit het menu en
dan wordt het tussen de samples geinstalleerd overigens, in Ableton.
moet ik dit soort .ALP packs die her en der op internet te vinden zijn
links laten liggen ? ik heb de Lite versie van Ableton 12 overigens, die
kreeg ik gratis. heeft het installeren van illegale, of gekraakte packs
mogelijk gevolgen voor je licensie van Ableton ?

3 maanden geleden
in: Software
695
TurfGraver
3 maanden geleden
Alles wat je download van internet kan een risico zijn.
Iedereen kan in principe een ableton sample pack maken.
Gebruik er van zal geen invloed hebben op je Ableton licentie.
Of het "legaal" gebruikt mag worden zal van de rechten op de samples afhangen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
3 maanden geleden
archive.org maakt backups van openbare websites. Of krijgen bestanden gedoneerd van de rechthebbenden. Er vanuit gaande dat jij de .alp-bestanden download van een backup van de site van Ableton zelf kun je er redelijk vanuit gaan dat Ableton de bestanden voorheen zelf heeft gepubliceerd. Ze zullen waarschijnlijk veilig zijn en niet gekraakt hoeven te worden. Wel kan het zijn dat nieuwere versies de oude bestanden niet meer kunnen lezen. V.w.b. de juridische status: je schrijft zelf al dat archive.org zich wat in het grijze vlak bevind. Maar het feit dat de site al lang in deze vorm bestaat geeft aan dat ze waarschijnlijk wel aan de legale kant van de streep staan.
Hun zaak zal gebaseerd zijn op het feit dat Ableton de bestanden voorheen zélf vrijwillig en openbaar gepubliceerd heeft. Maar juridische garanties sterker dan met deze slagen om de arm kan ik je niet geven.
TurfGraver
3 maanden geleden
Let wel, op samples (afhankelijk van wie ze aanlevert) kunnen rechten hebben voor gebruik.
https://help.ableton.com/hc/en-us/articles/209768885-Commercial-Use-rights-for-Live-content.
3 maanden geleden
Klopt !
Maar, naar wat ik begrijp, zijn dit samples die in het verleden als ´Free to use' zijn gepubliceerd. Dat is achteraf praktisch niet meer in te trekken, tenzij al bij publicatie extra voorwaarden omschreven zijn. (B.v. geen commercieel gebruik, of voor een maximale periode, of alleen als je een betaalde versie hebt gekocht. Dat soort zaken.)
Is dat het geval, dan moet uiteraard aan die aanvullende voorwaarden worden voldaan. Daar heb je helemaal gelijk in @TurfGraver
SingingCoyote13
3 maanden geleden
bedankt voor jullie reacties,. ik heb eens gekeken, en je kan zelf ook zo een .ALP pack maken in Ableton. het zit ergens tussen de opties. wat het alleen maar ingewikkelder maakt. iemand kan (ook onbedoeld) overal samples vandaan halen en die verwerken in een "gratis" .ALP pack, en dat ter download zetten.
3 maanden geleden
Daarom: check je bron ! Van sommige bronnen mag je aannemen dat ze okee zijn. Daar staat het over het algemeen expliciet bij. Van sommige kun je op je klompen aanvoelen dat het foute boel is en bij anderen weet je het gewoon niet (zeker).

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef als eerste antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding