Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welk programma gebruiken de meeste mensen voor tekstverwerking?

Ik gebruik zelf al jaren Word / Office (ook voor Excel). Nu zijn alleen mijn licenties verlopen en wil ik een nieuwe versie. Ik loop tegen het feit aan dat je nu Office 365 hebt (hiervoor had ik een "off-line" versie, Office 2021 dacht ik) wat 80 euro per jaar kost of 100 euro per jaar voor een 6-tal gebruikers.

Nu is de prijs niet een heel groot probleem. De vorige versie die ik had, was stukken goedkoper en een éénmalige uitgave, maar hierdoor ging ik mij afvragen of veel mensen Office 365 gebruiken (prive) en dus die 80 of 100 euro per jaar hiervoor betalen.

Thecis
11 maanden geleden
in: Software
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Met dank aan https://strawpoll.com/most-popular-word-processor

1. Microsoft Word
2. Google Docs
3. Apple Pages
4. LibreOffice Writer
5. OnlyOffice Document Editor

De dominantie van "betaald" MS Office.
MS Word zal dominant zijn en blijven omdat nu eenmaal veel bedrijven dit gebruiken en mensen het dus dankzij hun werk op de laptop/PC hebben staan (vaak betalen ze er dan zelf niet voor).
Ook hebben mensen zelf versies aangeschaft voor het "Office 365-tijdperk" en kan je die versies vaak nog gewoon installeren als je de CD en sleutel nog hebt.
Daarnaast was er vroeger weinig alternatief (of was het alternatief niet bekend) en was er in het begin het probleem dat alternatieven slecht omgingen met het openen van Word's .docx-bestanden. *
En dan zijn er naast de legale gebruikers ook nog de piraten die nog steeds Word 2019 (of eerder versie) downloaden en installeren. Ook is er nog een categorie die via keysites een "grijze" sleutel kopen waarvan de legaliteit en moraliteit altijd een vraagteken is. Soms zijn dit gestolen sleutels, soms terugverkocht.

Cloud/OpenSource/Gratis alternatieven
Voor iemand die zelf enkel nieuwe bestanden aan wil maken en die bestanden ook nog eens wil delen (zowel in de zin als in laten zien, als uit kunnen kiezen wie er nog meer aan dat bestand mag werken) is het cloudgebaseerde Google Docs op dit moment de grootste gratis tegenhanger.
Deze heeft OpenSource projecten als LibreOffice/OpenOffice en OnlyOffice dus met gemak heeft ingehaald. Die laatste varianten zijn meer vergelijkbaar met het oude MS Office-model omdat je ze moet downloaden en dan de aparte delen los of als geheel pakket kan installeren. Maar dan dus gratis.

Apple (gratis voor gebruikers van Apple producten met iOS MacOS)
Een verassing voor mij was Apple Pages op 3, maar dat is omdat ik niks met Apple heb.

*.docx en de interpretatie daarvan
Door de dominantie van Word is .docx de defacto-standaard geworden van tekstbestandformaten. Vroeger gaf dat weleens problemen, hoe dat nu exact zit weet ik niet.
Je kreeg dan de tekst wel te zien, maar de indeling was dan overal en nergens. Hoe dat tegenwoordig is weet ik niet maar die alternatieven zijn daar wel altijd mee bezig omdat zo goed mogelijk te krijgen. (wellicht dat het vandaag de dag een non-issue is).
Als iemand recente ervaring heeft met openen .docx in welke Word-alternatief dan ook, reageer dan even met je ervaring. (noem dan ook even het alternatief)
11 maanden geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing