Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welk programma gebruiken de meeste mensen voor tekstverwerking?

Ik gebruik zelf al jaren Word / Office (ook voor Excel). Nu zijn alleen mijn licenties verlopen en wil ik een nieuwe versie. Ik loop tegen het feit aan dat je nu Office 365 hebt (hiervoor had ik een "off-line" versie, Office 2021 dacht ik) wat 80 euro per jaar kost of 100 euro per jaar voor een 6-tal gebruikers.

Nu is de prijs niet een heel groot probleem. De vorige versie die ik had, was stukken goedkoper en een éénmalige uitgave, maar hierdoor ging ik mij afvragen of veel mensen Office 365 gebruiken (prive) en dus die 80 of 100 euro per jaar hiervoor betalen.

Thecis
4 maanden geleden
in: Software
2K
Ritsuka
4 maanden geleden
Ik kan thuis Office gebruiken met de licentie van mijn werk
Thecis
4 maanden geleden
@Ritsuka,
Dat had ik op 1 van mijn computers ook. Alleen is er ook een zakelijke computer aanwezig waarbij een aparte licentie voor nodig is. Daar kan ik niet via werk op meeliften (is om meerdere redenen niet verstandig).
escape
4 maanden geleden
Bij Gamekeydiscounter kun je voor een bedrag tussen de 10 en 20 euro een legale licentie van Office kopen. Het valideren is soms wel even een gedoe, maar verder niets mis mee.
Thecis
4 maanden geleden
@escape
Ik gebruikte vroeger wel eens Softwarelicense4u. Hetzelfde idee.
Nadeel daarvan is dat de licentiecode voor eenmalig gebruik is. Dus bij een herinstallatie kan je de vorige sleutel niet meer gebruiken omdat Office dan aageeft dat de sleutel al een keer gebruikt is. Weet jij daar toevallig een oplossing voor?
tinus1969
4 maanden geleden
Volgens mij gebruiken steeds meer mensen google-docs of vergelijkbare cloud-based tekstverwerkers.
LeonardN
4 maanden geleden
Ik gebruik altijd een gratis alternatief. Ik weet niet zeker hoe goed beide zijn in het openen van docx, maar aangezien het gratis is en de eerste zelfs direct te openen is: Google documenten:
https://docs.google.com/document/u/0/
(in browser, enkel Google account voor nodig)
Google heeft naast Word ook een Excel en Powerpoint alternatief. Libre Office:
https://nl.libreoffice.org/
De opensource tegenhanger van MS Office als download. Je kan dan kiezen om enkel de tekstverwerker te installeren. Volgens mij kan de laatste tegenwoordig goed docx openen, en sowieso goed wegschrijven.
Thecis
4 maanden geleden
@LeonardN
Klopt, de nieuwere versies zijn daar erg goed in. Heb een tijd OpenOffice gebruikt (die gebruikt dezelfde broncode als LibreOffice), maar er zijn helaas een aantal functies die ik nodig heb die in die programma's nog niet klakkeloos lopen. Vandaar dat ik (nog steeds) Office gebruik.
LeonardN
4 maanden geleden
Ah reactie gemist ten tijde schrijven antwoord.
Zijn dat functies in Word? Of functies in andere delen van Office? Ja vroeger was OpenOffice de opensource variant, tot er opeens hommeles in OS-land en toen een hoop Linux-distro's besloten OpenOffice te wippen ten faveure van LibreOffice en toen was het van de ene op de andere dag LibreOffice. Blijkbaar heeft Apache ooit de handdoek in de ring gegooid en is een team daaruit ontstaan:
https://techcrunch.com/2011/10/07/libreoffice-and-openoffice-org-one-year-after-the-schism/?guccounter=1 Aangezien dat lang geleden is is het misschien het proberen van Libre waard. Libre komt nog steeds met nieuwe versies. De laatste versie van 4 dagen geleden. https://blog.documentfoundation.org/blog/2024/07/11/libreoffice-24-2-5/
AnnBoo8146
4 maanden geleden
Ik gebruik zelf Office 365, dus Word. Voor mij zijn de kosten niet zo belangrijk, dat ik daar voor iets anders moest zoeken. Mijn belangrijkste beweegredenen om bij Office te blijven, hebben betrekking op de vele jaren, dat ik al gebruik maak van de onderdelen van Microsoft Office. Daar ben ik mee vertrouwd, ook met de sneltoetsen en andere handigheidjes die Microsoft toepast. Daarvan weet ik niet of ze ook in andere tekstverwerkingsprogramma's toegepast worden.
crispy
4 maanden geleden
Ik heb ook een office 365 abonnement, voor het hele gezin. Als je die kosten dan omslaat per persoon is een up-to-date office pakket goed te doen.
BertvN
4 maanden geleden
LibreOffice is een goed en gratis alternatief voor Windows Office.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Met dank aan https://strawpoll.com/most-popular-word-processor

1. Microsoft Word
2. Google Docs
3. Apple Pages
4. LibreOffice Writer
5. OnlyOffice Document Editor

De dominantie van "betaald" MS Office.
MS Word zal dominant zijn en blijven omdat nu eenmaal veel bedrijven dit gebruiken en mensen het dus dankzij hun werk op de laptop/PC hebben staan (vaak betalen ze er dan zelf niet voor).
Ook hebben mensen zelf versies aangeschaft voor het "Office 365-tijdperk" en kan je die versies vaak nog gewoon installeren als je de CD en sleutel nog hebt.
Daarnaast was er vroeger weinig alternatief (of was het alternatief niet bekend) en was er in het begin het probleem dat alternatieven slecht omgingen met het openen van Word's .docx-bestanden. *
En dan zijn er naast de legale gebruikers ook nog de piraten die nog steeds Word 2019 (of eerder versie) downloaden en installeren. Ook is er nog een categorie die via keysites een "grijze" sleutel kopen waarvan de legaliteit en moraliteit altijd een vraagteken is. Soms zijn dit gestolen sleutels, soms terugverkocht.

Cloud/OpenSource/Gratis alternatieven
Voor iemand die zelf enkel nieuwe bestanden aan wil maken en die bestanden ook nog eens wil delen (zowel in de zin als in laten zien, als uit kunnen kiezen wie er nog meer aan dat bestand mag werken) is het cloudgebaseerde Google Docs op dit moment de grootste gratis tegenhanger.
Deze heeft OpenSource projecten als LibreOffice/OpenOffice en OnlyOffice dus met gemak heeft ingehaald. Die laatste varianten zijn meer vergelijkbaar met het oude MS Office-model omdat je ze moet downloaden en dan de aparte delen los of als geheel pakket kan installeren. Maar dan dus gratis.

Apple (gratis voor gebruikers van Apple producten met iOS MacOS)
Een verassing voor mij was Apple Pages op 3, maar dat is omdat ik niks met Apple heb.

*.docx en de interpretatie daarvan
Door de dominantie van Word is .docx de defacto-standaard geworden van tekstbestandformaten. Vroeger gaf dat weleens problemen, hoe dat nu exact zit weet ik niet.
Je kreeg dan de tekst wel te zien, maar de indeling was dan overal en nergens. Hoe dat tegenwoordig is weet ik niet maar die alternatieven zijn daar wel altijd mee bezig omdat zo goed mogelijk te krijgen. (wellicht dat het vandaag de dag een non-issue is).
Als iemand recente ervaring heeft met openen .docx in welke Word-alternatief dan ook, reageer dan even met je ervaring. (noem dan ook even het alternatief)
(Lees meer...)
4 maanden geleden
LeonardN
4 maanden geleden
Was nog 2 punten vergeten rondom de instanthouding dominantie van Word: (gratis) Studentenversies, die ervoor zorgen dat studenten gewend raken aan Word en zodoende daarbij blijven. Je krijgt dan een soort loop van:
-Jeugd: het stond op de PC want ouder had een licentie van werk
-Student: studentenversie
-Volwassen/baan: licentie van werk (en als je dan kinderen krijgt...) En als je dan ooit het voor je baan niet meer nodig hebt, zit je zodanig aan MS Office vast dat je er moeilijk van af kan weken. En dan is er nog het argument dat Word bepaalde functionaliteit heeft die anderen niet bieden of niet voldoende goed/uitgebreid bieden. Zodoende lukt het gratis versies niet om te "winnen" van het "betaalde" Word. En dat zie je met veel pakketten betaald vs gratis(open source). Soms met andere redenen. Ik zou wil op Linux over willen, maar games op Linux.... tja.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding