Wat voor tekst bestand kan ik het best gebruiken als ik wil dat niemand hem achteraf kan bewerken?
Als ik iemand een offerte of iets dergelijks wil mailen, hoe zorg ik ervoor dat ze geen gegevens kunnen veranderen?
PDF gaat volgens mij niet want die kan je via via volgens mij weer bewerken.
1.8K
1.8K keer bekeken
VraagAntwoord66
7 jaar geleden
Het klopt inderdaad wat TurfGraver zegt. In principe kan je alles bewerken. Een pdf is een goede oplossing, maar als je nou echt wilt dat men het niet kan converteren of iets dergelijks, kan je ook een screencapture maken van de offerte. Dus gewoon een foto. Maar bedenk wel dat een foto veel meer geheugen kost dan een pdf of iets anders.
TurfGraver
7 jaar geleden
En ook een foto is te bewerken.
Dit soort beveiligingen zijn bedoeld om het moeilijker te maken dan wel origineel van aangepast aantoonbaar maken.
Een PDF met ww voor aanpassing beveiligd zal na omweg aanpassing niet meer met zelfde wachtwoord opgeslagen kunnen worden tenzij men de wachtwoord weet (hacked). Origineel bewaren is dus altijd goed idee.
Dit soort beveiligingen zijn bedoeld om het moeilijker te maken dan wel origineel van aangepast aantoonbaar maken.
Een PDF met ww voor aanpassing beveiligd zal na omweg aanpassing niet meer met zelfde wachtwoord opgeslagen kunnen worden tenzij men de wachtwoord weet (hacked). Origineel bewaren is dus altijd goed idee.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je pdf gebruikt, moet je die dan ook beveiligen, want anders kan die alsnog (beperkt) aangepast worden. Ik stuur zelf offertes inderdaad altijd per pdf, nog nooit problemen mee gehad.
LeonardN
7 jaar geleden
+GV
Het bewerken kan je nooit voorkomen, het gaat er meer om dat je aan kan tonen aan dat het bewerkt is of dat de klant zelf een factuur opnieuw heeft opgebouwd. Hoe je dat waterdicht kan doen weet ik nog even niet.
PDF's geven overigens meerdere technieken om aannemelijk te maken dat het van jou komt en ongewijzigd/gewijzigd is.
Wachtwoord
Watermerk
Digitale handtekening https://helpx.adobe.com/nl/acrobat/using/signing-pdfs.html In mijn ogen is een digitale handtekening een aardige methode.
Watermerk
Digitale handtekening https://helpx.adobe.com/nl/acrobat/using/signing-pdfs.html In mijn ogen is een digitale handtekening een aardige methode.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Eens met LeonardN.
Een oplossing kan zijn om gewoon met ouderwets papier te werken: een offerte via de post.
Met een beetje luxe briefpapier (denk aan (glimmende) kleuren e.d.) is een kopie vrijwel altijd te herkennen.
Met een beetje luxe briefpapier (denk aan (glimmende) kleuren e.d.) is een kopie vrijwel altijd te herkennen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Vooralsnog bedankt voor alle reacties.
Het ging uiteindelijk hoofdzakelijk om een pdf bestand.
Ik wilde gewoon een Word document beveiligen. En vond dit op Youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=v_pkHyjQLiU&t=84s
Voorlopig hanteer ik dit dus.
:)
Het ging uiteindelijk hoofdzakelijk om een pdf bestand.
Ik wilde gewoon een Word document beveiligen. En vond dit op Youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=v_pkHyjQLiU&t=84s
Voorlopig hanteer ik dit dus.
:)
SimonV
7 jaar geleden
Zo'n oplossing was ik ook al tegengekomen.
Maar niet genoemd, omdat ik las dat je als je dit beveiligde document opent en in een andere map opslaat als 'Kopie' via 'Opslaan als', je de kopie wel kunt wijzigen.
Maar niet genoemd, omdat ik las dat je als je dit beveiligde document opent en in een andere map opslaat als 'Kopie' via 'Opslaan als', je de kopie wel kunt wijzigen.
LeonardN
7 jaar geleden
@Patcat
Door alle discussie en argumenten hebben we wellicht onterecht het idee gegeven dat het uiterst makkelijk is om een PDF te veranderen ongeacht de extra maatregelen die er te nemen zijn.
Dat is zeker niet het geval. PDF is op zich juist een goede methode om de eerste grapjassen tegen te houden en zelfs de wat betere kunstenaars.
Ik moet zeggen dat ik zelf wat geprobeerd heb en er niet in geslaagd ben om op juiste wijze makkelijk wat te veranderen.
Ik heb juist zelf mijn facturen altijd wel in PDF opgeslagen omdat dat gewoon werkt voor alle praktijk gevallen. De discussie is meer een hypothetische en theoretische.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.