Zijn Torrents of BitTorrents nu eigenlijk legaal of niet? (in 2017)
Dus, hier ga ik de vraag eens een keer deftig en helemaal volledig stellen: Is het downloaden van Torrents nu legaal of niet? (in 2017)
Na wat research op het internet weet de werking van torrents, nl. dat je een bestand kan downloaden via torrents, dan heb je dit in je computer zitten en wordt dat bestand geupload vanaf jouw computer naar andere computers. Dus hoe meer computers er een bestand hebben, hoe sneller er anderen dit zullen kunnen downloaden.
Dit wordt vooral gebruikt voor materiaal te downloaden dat auteursrechtelijk beschermd is (zoals films, muziek,...). Ik weet ook dat er sommige games op deze mannier geüpdatet worden, maar dit zal zowiso legaal zijn. En dat is er nog non-auteursrechtelijk materiaal, zoals kleinere docomenten, die je dan zou kunnen downloaden. Maar ik zie nog niemand een bestand uploaden en dan al zijn vrienden dat via torrents downloaden.
Die laatste 2 gevallen omvatten slechts 0.1% van het hele torrent-netwerk, dus die zijn nu te verwaarlozen.
Laten we dus zeggen dat ik een film download (via torrents uiteraard). Deze komt dan ergens op mijn computer terecht. Nu bevat mijn computer dus dit bestand en kunnen andere mensen datzelfde bestand gedeeltelijk via mijn computer downloaden. Maar het is juist illegaal om dat materiaal terug te verspreiden, dus die laatste stap. Stel nu dat ik de desbetreffende film snel op een externe harde schijf zet, of verplaats naar een andere map, is dat dan strafbaar of niet?
Bedankt!
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.