Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kun je je harddisk écht leegmaken?

Mijn laptop is aan vervanging toe, maar ik wil de oude harddisk leeg maken zodat alle bestanden er echt vanaf zijn en niet meer door anderen te achterhalen zijn.
Ik heb begrepen dat gewoon formatteren niet voldoende is.
Zijn hier handige programmaatjes voor?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Software

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (4)

misschien kan je het programmaatje diskwipe proberen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je voor de tip. Ga ik proberen. +
Disk-wipe is goed.

Als je tussentijds jouw disk wil beveiligen voor ongewenste recovery, dan kan je gebruiken:

http://www.cezeo.com/products/disk-redactor/?inref=disk-redactor
Hierbij blijven de gebruiikte bestanden staan, maar wordt de ruimte van de 'verwijderde' overschreven met nullen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Duidelijk. Bedankt +
De algemene term voor programma's, die doen wat jij omschreef, is "shredder" ("versnipperaar") Die overschrijven de bestaande bestanden meerdere keren met enen en nullen, zó dat als het na een beurt nog eventueel mogelijk zou zijn data te achterhalen, dat na een "volledige beurt" ècht niet meer mogelijk is. Google maar eens op Shredder. Neem er dan een - veelal gratis - die voldoet aan de hoge eisen die het Amerikaanse DoD (Dep. of Defence) er aan stelt - safer dan dat is ècht niet mogelijk.
Heel verstandig om de oude schijf (of schijven) goed te wissen.
Als je alleen zou formatteren, blijven de data gewoon op de schijf staan, alleen de inhoudopgave (de FAT) wordt leeggenmaakt, zodat alle ruimte weer vrijgegeven wordt om er nieuwe data op te zetten. Totdat dat een aantal malen is gebeurd staan jouw oude data nog gewoon op de schijf en kan het door vele handige "kwaadwillenden" toegankelijk worden gemaakt.
Dus: Shredden is noodzaak!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een harddisk leegmaken kan nooit écht: hoe meer moeite je doet om hem te wissen (bijvoorbeeld via shredden) hoe moeilijker het wordt om de informatie te achterhalen. Als er staatsgeheimen op staan, zul je hem moeten verbranden om er zeker van te zijn dat niemand ooit achter de inhoud zal komen. Wil je je privé harddisk verkopen, dan zou ik er een keer of 10-15 (net hoeveel tijd je ervoor over hebt) een goed programma overheen laten gaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image