Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Bestaat er in Word een mogelijkheid om de pagina te verdelen in 3 delen?

Ik wil graag drie kleine streepjes op mijn documenten om ze in drieën te vouwen.(voor in envelop) Is er een mogelijkheid op die drie streepjes er automatisch op te krijgen in Word en hoe?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Software
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ik ben toch wat verder gekomen.

Beeld > Koptekst en voettekst > Invoegen > Figuur > Nieuwe tekening
Zet hiermee een horizontaal streepje ergens in die koptekstruimte.
Klik dubbel daarop of daarbij (je moet het venstertje “tekenpapier opmaken” krijgen (maar dat lukte mij met mijn versie van Word niet elke keer meteen) > tab Indeling > knop Geavanceerd
tab Tekstomloop > Voor tekst (of naar keuze Achter tekst).
Nu dubbelklik je op het streepje en ga je naar de tab Lijnen en kleuren.
Maak daarmee de lijn 0,1 punt dik.
Ga naar Grootte: lijn 0,1 cm breed.
Ga naar Indeling > knop Geavanceerd
zet de horizontale afstand ten opzichte van linkerzijde pagina op 20 cm*
verticale afstand ten opzichte van pagina op 10,3 cm (of minder afhankelijk van de te gebruiken envelop; zoals in de reacties op de vraag toegelicht maak ik het bovenste pand expres iets groter dan eenderde van de papierhoogte, en daar legde ik ook uit dat een tweede streepje niet nodig is).

Zo maak je een streepje dat niet van plek verandert en een eventueel maximaal lange regel op precies die plaats in het document toch negeert. Verder is het bovenste deel van het papier toch gewoon bruikbaar. het koptekstvak bovenaan is toch maar een dun of ondiep balkje, terwijl de positie van het streepje verder naar beneden toch vastgeprikt is.

* Mij lukte het niet om rechts van de rechtermarge te gaan, daardoor staat mijn streepje iets meer naar links dan het van het internet geplukte maar niet geheel begrepen voorbeeld (uit de eerste bron van helpmij.nl).
(Ik kan me blijkbaar niet in allerlei bochten wringen voor dit papier vouwen.)

Trouwens, pas nadat ik in arren moede in het Engels was gaan zoeken met een viertal losse woorden (: mark fold line word) vond ik de juiste woorden om in het Nederlands te zoeken (: vouwlijn markeren word).
Bij behoefte is zoeken in het Engels om meer resultaten te bekijken hier wel handig, want de vraag is sinds het schrijven op rollen perkament al best vaak opgekomen! Maar door verschillen in softwarepakketten en door onvolledige beschrijvingen van vaardige mensen die over kleine details heenkijken is niet elke beschreven oplossing gemakkelijk over te nemen.
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik heb zelf word 2010 zie afbeeldingen hier onder (lijnen zijn verticaal weel niet of dat je bedoeling was):

Toegevoegd na 1 minuut:
pagina indeling --> kolommen --> meer kolommen --> vinkje met lijn ertussen aan vinken

Toegevoegd na 6 minuten:
Zie de plaatjes niet verschijnen dan maar zo:
http://puu.sh/gccXu/7c07d812a5.png
http://puu.sh/gccRv/d7429e262c.png
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing