Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik in Excel zoeken naar een cel en tot die cel optellen?

Het leek me heel makkelijk, maar ik kom er helaas niet uit.
Ik heb 2 kolommen. 1 kolom met letters. 1 kolom met cijfers.
Als ik vervolgens een D in een cel in typ, wil ik daar vervolgens de totale waarde tot die cel er uit krijgen.
Weet iemand hier een oplossing voor?

In de bijlage nog een verhelderend plaatje waarin het al wel gelukt is om de waarde te vinden die op die rij staat, maar nu moet nog alles wat er boven staat, er bij opgeteld worden.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Software
1.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dit kan met de functie VERGELIJKEN(). Die geeft het rijnummer (in jouw voorbeeld: 3)van de gevonden waarde. Dat rijnummer kun je gebruiken om, middels de functie INDIRECT(), een gebied (in jouw voorbeeld: B1:B3) te construeren.

Je krijgt dan de volgende functie:

=SOM(INDIRECT("B1:B" & VERGELIJKEN(A8; A1:A6)))

(Lees meer...)
Plaatje bij antwoord
Cryofiel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heel hartelijk bedankt! Exact wat ik zocht.

Andere antwoorden (1)

Er zijn veel manieren. Hier eentje:

=SOM(VERSCHUIVING(B1;0;0;VERGELIJKEN(A8;A1:A6);1))

VERGELIJKEN(zoekwaarde, zoeken_matrix, [criteriumtype_getal]) geeft de relatieve positie van (in dit geval) A8 (zoekwaarde) in A1:A6 (zoekmatrix/-range). Dit getal wordt in VERSCHUIVING gebruikt voor de hoogte van de somrange/-matrix.

VERSCHUIVING(verw;rijen;kolommen;hoogte;breedte) geeft een range/matrix (in dit geval) beginnend in B1 (verw) (offset 0; 0, dus geen offset) met een hoogte (aantal rijen) die door VERGELIJKEN wordt gegeven en een breedte (aantal kolommen) 1.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding