Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe zet ik de rootgebruiker in mac?

op een mac kan je heel weinig dingen als gewone gebruiker. je kan bijv. geen terminals runnen of programma's downloaden van een onbekende uitgever met de rootgebruiker kan dat wel maar hoe log ik hier op in?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Software
777

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De beperkingen die je noemt hebben niets met de root gebruiker te maken en het is ook bijzonder sterk af te raden om programmas onder de gebruiker root uit te voeren. Want die kunnen dan zonder enige toestemming van jou als menselijke gebruiker, aan je systeem morrelen.

Programma's van onbekende derden installeren kan prima. Dat moet je alleen even inschakelen in Systeemvoorkeuren -> Beveiliging.

Terminals runnen kun je prima. Gewoon via Hulpprogramma's -> Terminal, en dan wanneer je systeembestanden wilt aanpassen, 'sudo ' voor het commando zetten. Vul dan je eigen wachtwoord in en je kunt je gang gaan (mits je account een beheeraccount is).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt

Andere antwoorden (1)

root password wordt gegenereerd tijdens installatie en is niet bekend bij de gebruiker.
Je kunt in een terminal het volgende typen: sudo passwd root
Vul nu het password van de gebruiker om je te verifiëren, en daarna mag je een root password bedenken... type daarna su en volia! je bent root (herkenbaar aan het #)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dan geeft hij de waarschuwing dat de bestanden verloren kunnen gaan, moet ik doorgaan of niet?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geen probleem, je gewoon doorgaan...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niet doen dus.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding