Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kun je paginanummers onder elke kolom invoegen en niet per pagina?

Toegevoegd na 13 minuten:
In het programma Word.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Software
4.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik heb twee manieren gevonden om dit voor elkaar te krijgen. Beide zijn, eh, "advanced". Bij mij lukte slechts één van beide manieren goed, de andere was een geklooi. Ik zal ze voor de zekerheid beide noemen.

De eerste manier, die ik zonder problemen aan de praat heb gekregen, gaat als volgt:

1.  Maak een document met twee kolommen (dat heb je al).
2.  Voeg een voettekst in (een 'footer', dus geen voetnoot).
3.  Druk op Control-F9. Er verschijnen accolades en de ruimte daarbinnen is grijs.
4.  Type "=2*" binnen de accolades (zonder de aanhalingstekens).
5.  Druk opnieuw op Control-F9. Er verschijnen nieuwe accolades.
6.  Type "page" in (zonder de aanhalingstekens).
7.  Ga net rechts van de één-na-laatste accolade staan.
8.  Type "-1" in (zonder de aanhalingstekens).
9.  Druk op F9.

Nu heb je een kolomnummer.

(Als het niet werkt, druk je een paar keer op Alt-F9, net zolang tot het er goed uitziet.)

Vervolgens doe je hetzelfde nogmaals, maar nu sla je stap 8 over. Je hebt nu je tweede kolomnummer.

Met tabs, spaties, een tabel, of welke manier je ook maar fijn vindt kun je nu de beide kolomnummers op de juiste plek zetten.

Voor de duidelijkheid: om je eerste kolomnummer te maken, heb je uiteindelijk het volgende ingetypt:

{ =2*{ page }-1 }

en om je tweede kolomnummer te maken, heb je het volgende ingetypt:

{ =2*{ page } }

De tweede manier, die ik zelf niet goed aan de praat kreeg maar die theoretisch zou moeten werken, gaat als volgt:

1.  Stel je paginaformaat in op 10 cm breed en 29,7 cm hoog. Dit is de helft van A4.
2.  Maak je document, maar nu met één kolom.
3.  Zet op de normale manier een paginanummer onder elke pagina.
4.  Druk je document af. Geef daarbij aan dat je twee pagina's per vel A4 wilt
    afdrukken, en dat die twee pagina's naast elkaar (dus niet onder elkaar)
    moeten komen.

Zelf zou ik voor de eerste manier gaan, want die is recht-toe-recht-aan, en ik kreeg hem direct aan de praat. Dit in tegenstelling tot de tweede manier die naar mijn mening gekunsteld is en die gevoelsmatig een geklooi blijft.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Succes!

Toegevoegd na 3 minuten:

Ik heb de engelstalige Word. Misschien dat 'page' in de nederlandstalige versie anders heet, bijvoorbeeld 'pagina' of zo.

Ik zou zeggen, probeer het eerst met 'page'. Werkt dat niet, probeer dan 'pagina' of 'paginanummer' of zo.

Anders wil misschien een meelezende GV-er die de nederlandstalige Word heeft vertellen hoe het bij die versie heet.

(Lees meer...)
Cryofiel
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
En, werkt het? Ik programmeer wel vaker mijn documenten om het resultaat te krijgen dat ik wil hebben, vandaar dat ik wel enige ervaring heb met dit soort oplossingen.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding