Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is er een programma dat mijn cache op mijn RAM kan verwijderen?

Mijn RAM zit regelmatig vol, er is veel cache. is er een programma dat het een beetje kan "opruimen"?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Software
3.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is een onderdeel in het freeware prograama "privazer" die ik gebruik. Vergeet niet een degelijke overschrijving in te stellen bij geadvanceerde opties ;) verder kan je ook andere onderdelen van je pc schoonmaken.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Nee, dat doet Windows zelf: ongebruikt RAM wordt ingezet als cache, zodra andere programma's meer RAM nodig hebben wordt de cache automatisch kleiner.

Toegevoegd na 42 minuten:
Er is dus niets mis, en het verwijderen van de cache (als het al kon) zou alleen tot slechtere prestaties leiden. Er hoeft dus niet nog een ander programma geinstalleerd te worden om je geheugen te "optimaliseren".

Toegevoegd na 2 uur:
Hier staat een gedetailleerde uitleg over wat "cached" betekent in de task manager: http://brandonlive.com/2010/02/21/measuring-memory-usage-in-windows-7/
(Lees meer...)
gvrox
11 jaar geleden
Om op te schonen en het geheugen te optimaliseren kun je de Glary Utilities gebruiken. Je vind dit vinden in de modules > Optimaliseren > Geheugen Optimaliseren.
Je kunt die tool naar wens instellen en laten opstarten met windows.
Glary Utilities is verder ook een handige en goede tool om register, internetgeschiedenis, tijdelijke bestanden en andere zaken op te schonen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik gebruik cleanmem. In je systray zie je hoeveel % van je RAM wordt gebruikt (met een kleurtje dat je kunt instellen, bv, < 50% groen, tussen 50% en 75% geel en er boven rood). Je kun aangeven om de hoeveel minuten de RAM moet worden opgeschoond, en je kont het ook direct doen en ook de file cache opruimen. De site ziet er niet al te overzichtelijk uit, maar je moet de gratis versie hebben.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
gvrox
11 jaar geleden
Maar wat doet dit meer dan wat Windows zelf al doet ? Zodra een proces meer geheugen nodig heeft wordt de cache verkleind en wordt het geheugen door windows toegekend aan het proces dat het nodig heeft.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding