Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is een goede block size bij het kopiëren van de ene harde schijf naar de andere?

Ik maak regelmatig een back-up van mijn interne harde schijf. Dat doe ik door een volledige kopie (image) van de interne schijf op de externe schijf te zetten.

Ik gebruik hiervoor het tooltje "dd" van Linux. Dat maakt een letterlijke kopie.

Met welke block size haal ik de hoogste snelheid? Of maakt dat nauwelijks uit?

Extra vraag: als de interne schijf een SSD is, geldt dan een andere optimale block size dan voor een harde schijf?

Toegevoegd na 2 minuten:

Voorbeeld van een back-up-commando:

dd if=/dev/sda of=/dev/sdc bs=2M

/dev/sda is de interne harde schijf, /dev/sdc is de externe harde schijf (verbonden met USB), en /dev/sdb (hier niet gebruikt) is de interne SSD.

Hier gebruik ik een block size van 2 MB; ik vraag me af of dat optimaal is.

Cryofiel
12 jaar geleden
in: Software
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Dat maakt inderdaad nauwelijks uit. Ik gebruik zelf meestal 1M bij het kopieren tussen schijven. Maar alles boven 128k is goed. Je moet ook weer niet te hoog gaan zitten, want dan heb je kans dat je een stuk mist aan het eind van de schijf.

Tegenwoordig hebben schijven een native blocksize van 4k. Vroeger was dat 512b. De gekozen blocksize moet een multiple hiervan zijn. Dat spreekt misschien voor zich, maar je zou ook bs=1000000 op kunnen geven.

Bij lezen van een SSD zijn er geen extra bijzonderheden. Bij het schrijven ervan wel, in dat geval moet je een multiple nemen van de SSD blocksize. Deze is hoger dan de genoemde 4k.

Je kunt bij dd trouwens verschillende input en output blocksizes opgeven. Ook kun je met een gzip tussen twee dd commando's een backup naar een kleinere schijf maken dan die je gebackupt wilt hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing