Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat ik een goed programma om mijn partitieverdeling te wijzigen?Ik heb nu een indeling 30%-60%, maar wil dit graag veranderen.?

Jaren geleden heb ik daar al eens het programma PartitionMagic (versie 8) voor gebruikt wat ik nog steeds in mijn bezit heb. Kan ik dat nog steeds gebruiken voor Vista en later eventueel Windows 7, of kan ik beter een nieuw programma aanschaffen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Software
1.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

In Vista en Windows7 kun je vanuit Windows je partitiegrootte veranderen.

Toegevoegd na 1 dag:
Maar als je echt software wilt, moet he geen PM kopen, want die doet het niet onder Windows 7.
Deze wel, en die is nog een gratis ook!
(Lees meer...)
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank voor je antwoord, maar zou je me in het kort uit kunnen leggen hoe ik dat kan doen in Vista, zonder de hele tutorial van Windows te hoeven doorworstelen? (Als die er al is?)
AWM
14 jaar geleden
Je moet wel voldoende ruimte hebben op het volume dat je wilt verkleinen. Helpt dit? (Engels)
http://www.vistarewired.com/2007/02/16/how-to-resize-a-partition-in-windows-vista
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hallo antwoordman. En als je die nodig hebt voor window XP SP3. Welke kan je dan het beste gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Denk je Antwoordman, prima oplossing! +10 Alle anderen ook bedankt voor het meedenken. +1

Andere antwoorden (7)

Partitionmagic werkt perfect.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is alleen jammer dat het door Symantec (Ghost) is overgenomen...
AWM
14 jaar geleden
En ook jammer dat het niet onder Windows7 werkt dus geen goed advies.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat werkt wel onder windows7. Je moet dan gewoon gebruik maken van de compatibiliteitsmodus en dan werkt het perfect. Heb het zelf ook gebruikt. Dus een geweldig advies :P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"compatibiliteitsmodus"
Daar heb ik slechte ervaringen mee (in 't algemeen)... Wel kunnen installeren, maar daarna onbetrouwbaar/niet goed werkend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tot nu toe in windows 7 geheel geen problemen mee gehad. Alle programma's die niet of niet goed functioneren in win7 werken wel goed met de compatibiliteitsmodus.
Ik zou gewoon partition magic gebruiken, als ik jou was.

Het on the fly partitioneren onder windows heeft zijn beperkingen, met name het verkleinen van de C-partitie.

Toegevoegd na 1 dag:
Na de overstap naar 7 kun je GParted, zoals hieronder beschreven, wellicht proberen.
(Lees meer...)
rose
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Dat werkt niet onder Windows7 en dat wilde hij nou net zo graag.
Ik gebruik altijd gparted live cd. iso downloaden cdtje branden en resizen maar.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt het beste geen enkel programma aanschaffen en precies 1 partitie maken. Meer partities maak je door mappen te maken. In die mappen kun je zelfs nieuwe mappen maken. Mappen kun je aanmaken en weggooien wanneer je wilt. Je hebt er ook geen ingewikkelde en gevaarlijke programma's voor nodig.
Mappen zijn ook flexibel, ze zijn pas vol als de hele harddisk vol is. Zo gebruik je het meest efficient de ruimte die er is.
Met mappen dingen uit elkaar houden is net zo snel als met partities. Je computer wordt er niets langzamer of sneller van.

Toegevoegd na 2 minuten:
Gebruik je backup om je spullen na het maken van die partitie terug te zetten én je hebt meteen gedefragmenteerd!
Allemaal kei-legaal en nog steeds zonder één cent uit te geven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Met één groot nadeel. Als je helemaal je OS verkl**t kun je rustig die partitie herfomatteren en je OS opnieuw installeren zonder dat je data aangetast wordt. Als je tenminste die partitie-indeling eerst hebt gemaakt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met Windows 7 is zelfs dat geen probleem meer.... maar toch is en blijft een aparte partitie voor je data of een image erg handig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je OS verkloten doe je het best op een experimenteer-PC. Als je dat niet kunt of wilt, dan heb je nog dingen als driver roll-backs, restore points en last but not least: backups!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je OS verklooien gaat ook heel goed op een productie laptop.... :-(( Na een service pack heb ik nu enkel een blue screen. Restore point: geen verbetering. Dat de data op een andere schijf staat, scheelt al een hoop tijd. Helaas staan er teveel programma's op die enkel daar op staan.
Backup is net effe te lang geleden... dus dat wordt opnieuw opzetten met de kerst en gelijk maar Windows 7 erop.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je OS een beetje degelijk verklooid, zijn andere partities vaak ook onbereikbaar. Dat die backup niet recent is kun je maar aan 1 iemand wijten.... Misschien toch geen Win7, maar Mac OS X doen? (Na jaaarenlang Retrospect heb ik nu lekker Time Machine),
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nää, W7 ipv XP. Apples eet ik wel zo. :-)
Als je je partities met je OS wil verklooien, dan doe je het wel heel goed....
easeus partition manager deze gaat echt super snel
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
capthavoc
14 jaar geleden
er is een gratis versie !!
Wellicht makkelijker om gewoon een harddisk bij te pluggen? Want je datagebruik zal alleen maar toenemen in de toekomst...
Verder: zéker eerst backups maken (liefst twee afzonderlijke backups) van je documenten/data, als je toch met je partities aan de slag gaat. Het is niet uitgesloten dat dat in de soep loopt.
En die backups eerst op een andere PC zetten om zeker te weten dat de backups goed zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nieuwste versie van partition magic je verliest daarmee niks!

Je kan zelfs je c schijf onboot aanpassen :)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding