Kan je in Excel een 3e kolom met tekst maken, waar je de overeenkomende waarden uit kolom 1 & 2 filtert?
Ik heb een bestand met 2 kolommen met tekst (steden om precies te zijn). Kolom A bevat dezelfde waarden als kolom B, maar kolom B heeft meer waarden (steden). Nu wil ik in kolom C de waarden filteren die alleen in B voorkomen. Is hier een handige formule / macro voor in Excel. Ik heb versie 2010.
Zet in cel C1 de formule: =VERT.ZOEKEN(B1;A$1:A$6;1;ONWAAR)
NB: in plaats van de '6' geef je het hoogst mogelijke rijnummer in. Denk aan de dollartekens. Kopieer de formule naar beneden. Je zult zien dat je nu de steden krijgt die in beide kolommen voorkomen.
Als een stad niet in kolom B voorkomt, krijg je de bekende #N/B. Selecteer hierna kolom A, B en C en sorteer het geheel op kolom C. Alle #N/B staan nu netjes onder elkaar. Selecteer vervolgens opnieuw kolom A, B en C maar alleen voor het deel waarvan #N/B in kolom C staan. Sorteer nu opnieuw, maar nu op kolom B. De steden van kolom B die niet in kolom A staan, staan nu netjes op alfabet. Het is een houtje-touwtje oplossing maar het werkt wel... Maar ben benieuwd of het sneller & efficiënter kan!
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.