Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Lijst bestanden naar Word?

Kan je van een lijst met bestanden binnen een map een lijst met de bestandsnamen in word maken?
Dus bijvoorbeeld in Explorer open je een map, al de bestandsnamen daarin wil je als een lijst in Word maken.
Kan dat en hoe moet het?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Software
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Nee, dat gaat zo niet.
Hier is een leuk gratis programmaatje.
Daar kun je de bestandsnamen mee uitprinten, maar ook naar een tekstfile exporteren. Daarna openen in Word.
AWM
15 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik kan het wel, maar niet rechtstreeks vanuit Explorer, ik zal je uitleggen hoe ik het doe in Windows XP.

1. Ik klik op start, dan uitvoeren en in het invoerveld type ik 'CMD' (zonder aanhalingstekens, ik druk op Enter, nu opent zich het zogenoemde command prompt scherm (ook wel DOS genoemd omdat het erop lijkt).
2. Ik ga met het commando CD naar de juiste directory (map) toe. Meestal sta je niet in de hoofdmap van je harde schijf als je begint, dus type ik eerst 'CD\' gevolgd door Enter, stel ik wil naar de map FOTO op de C: schijf, dan type ik vervolgens 'CD FOTO' gevolgd door enter. Op het scherm staat nu: "C:\FOTO\_' afgebeeld ten teken dat ik me in die map bevind.
3. Ik wil een lijst van de bestanden in deze map hebben, daartoe toets ik 'DIR *.* > lijst.txt' gevolgd door Enter. Het systeem heeft nu een lijst met bestanden gemaakt, maar deze niet op het beeld weergegeven, maar deze opgeslagen als een bestand genaamd lijst.txt in de map C:\FOTO.
4. Ik open Word en in een Explorer scherm open ik de map FOTO.
5. Ik zoek in het Explorerscherm het bestand lijst.txt op en ik sleep dit naar de taakbalkknop van het openstaande Word.
6. Ik wacht tot Word automatisch gemaximaliseerd wordt doordat ik het bestand op de knop gesleept heb.
7. Ik sleep het bestand verder naar het hoofdscherm van Word en ik laat de muisknop los.

Nu heb je in ASCII tekstindeling een lijst met bestanden uit de map FOTO, deze kun je verder bewerken, opslaan als DOC bestand, printen etcetera.

Het klinkt misschien omslachtig, maar als je het gewend bent door het een paar keer te proberen is het een fluitje van een cent.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing