Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Met welke programma's kan ik RAW bestanden van mijn camera naar een computer kopiëren?

Het standaardprogramma van windows herkent alleen de JPG's en ziet de RAW's gewoon niet...
Ik zoek een programmaatje dat niet teveel ruimte in neemt, RAW en JPG herkent en niet aan de foto's gaat kloten, en niet mijn hele schijf gaat scannen naar foto's of andere rare dingen gaat doen. Kortom, een die alleen doet wat ik vraag.

Toegevoegd na 1 minuut:
Eigen ervaringen zijn ook zeer welkom. Welk programma vind jij fijn hiervoor en waarom, welk vind je vervelend en waarom?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Software
1.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

adobe photoshop en ook corel photo paint shop pro zijn zeer goede proramma's om raw mee te bewerken.
adobe lightroom is speciaal voor de gevorderde fotograaf.
echt toegespitst puur voor de verbetering van een foto.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Koop een simpele goedkope memoryreader, zo´n 7 in 1 apparaat, doe daar je memory-kaartje in en steek dan de usb-stekker in de usb-bus van je pc... Dan hoor je een 2 toontjes een lage en dan een hoge, dat wil zeggen dat het usb-apparaat herkend wordt en dan ga je naar die nieuwe tijdelijke verwisselbare harde schijf waar je kaartje in zit en lees die uit in een map op je pc, daarbij kun je kopiëren of verplaatsen... Dan heb je alles in een wip geïmporteerd. Dan kun je alles doen wat je moet doen en je kaartje weer gebruiken om nieuwe foto´s te maken...

Daar heb je geen enkel ander programma voor nodig en elke windows kan dat doen voor je...

succes...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Herkent ie raw bestanden dan wel? Als ik mijn camera met een kabeltje aan de computer koppel, herkent ie namelijk de jpeg's wel en de raw's niet. Maar met een kaartlezer wel?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja die herkent hij, elke file herkent windows... Je camera zet raw-files weg, en raw-file is een deelverzameling van alle files, zelfs de verborgen files die je camera misschien heeft van instellingen, ook die ziet windows op je geheugenkaartje... Ja dus, het kan...

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding