Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Bestaat er een programma waarmee je een hele lijst met emailadressen kan sorteren op wat er achter de @ staat?

Ik heb een grote lijst met emailadressen, en deze mensen wil ik mailen. Van sommige bedrijven heb ik echter meerdere emailadressen (bijv. info@bedrijfx.nl, administratie@bedrijfx.nl, janjansen@bedrijfx.nl), en ik wil niet dat die bedrijven het mailtje dus meerdere keren krijgen. Daarom wil ik die 'dubbelen' eruit halen.
Handmatig sorteren op wat achter de @ staat, is erg veel werk. Is er een programma dat dat kan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Software
4.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Ik zou dit met Excel doen.

Zet in de linkerkolom alle emailadressen.

Zet in de tweede kolom een formule waarmee je alleen het deel achter de @ neemt.

Sorteer op die tweede kolom; doe dat zo dat de eerste kolom mee-sorteert.

Je hebt nu een lijst met emailadressen (in de eerste kolom) die zijn gesorteerd op het gedeelte dat achter de @ staat.

Toegevoegd na 15 minuten:

Als je lijst met emailadressen in kolom A staat (en het bovenste emailadres in cel A1), zet je in cel B1 de volgende formule:

=DEEL(A1, VIND.ALLES("@", A1)+1, 999)

(Als je lijst niet in A1 begint, moet je de A1 in bovenstaande formule natuurlijk aanpassen.)

Vervolgens kopieer je deze formule naar beneden, over alle cellen die je nodig hebt.

(Het kan ook met andere ("nettere") formules, maar deze formule werkt en is eenvoudig begrijpbaar. De 999 betekent in de praktijk "alles rechts van de @"; deze formule faalt wanneer er rechts van de @ meer dan 999 tekens staan, hetgeen mij uitermate onwaarschijnlijk voorkomt.)
(Lees meer...)
Cryofiel
12 jaar geleden
In de meeste e-mailprogramma's kan dat heel simpel door de lijst met Contactpersonen te openen en vervolgens met je rechtermuisknop op de balk erboven (met naam etc.) te klikken. Je krijgt dan talloze mogelijkheden waarop je de e-mailadressen kunt selecteren.
(Lees meer...)
Plaatje bij antwoord
Pieter2011
12 jaar geleden
Het kan in Excel nog makkelijker met de knop 'Tekst naar kolommen' in het ribbon 'Gegevens'.

- Zorg dat er twee lege kolommen achter de e-mailadressen zijn
- Selecteer de kolom met e-mailadressen
- Klik op de knop 'Tekst naar kolommen', de wizard start
- Klik op 'Gescheiden' en op 'Volgende'
- Zet een vinkje bij 'Overige' en vul in het vak @ in
- Klik op 'Volgende
- Selecteer de inhoud van het vak 'Bestemming' en vervolgens de loge kolommen
- Klik op 'Voltooien

Je hebt nu twee kolommen, 1 met het gedeelte voor de @ en 1 met het gedeelte achter de @ zodat je kunt sorteren op de domeinnaam.

Vervolgens kun je met Excel ook eenvoudig ontdubbelen. De knop 'Duplicaten verwijderen' zit meteen rechts van de 'tekst naar kolommen'-knop.

- Selecteer de hele lijst en klik op 'Duplicaten verwijderen'
- Vink alle uit behalve de kolom met de domeinnamen en klik op 'Ok'
Je houdt nu van elk domein het eerste adres binnen dat domein over.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding