Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is het verschil tussen .avi en .mkv en welke geeft betere kwaliteit (zonder kwaliteitsverlies)?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Software
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Zowel AVI als MKV zijn mediacontainers die media met verschillende codecs kunnen bevatten.

Avi kan bijvoorbeeld de codecs bevatten en is door Microsoft geintroduceerd:

DivX
XviD
Cinepak
Indeo

MKV kan bijna alle codecs bevatten.

Het kwaliteitsverlies wordt vooral door compressietechnieken bepaald en de gebruikte codec. Niet zozeer de gebruikte container.

MKV wordt bijvoorbeeld voor HD video gebruikt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Wat er meestal gebeurd is dat een blueray schijf geript en gecomprimeerd wordt en wordt opgeslagen als .MKV bestand. Niet de MKV zorgt voor het kwaliteitsverlies (en kleinere bestanden), maar de gebruikte compressiemethode.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar welke is nou beter? :D :D :D :D zeg het dan..... Nou zal ik het dan maar zeggen...

MKV,

als je wat downloadt is 99% van de AVI's een xvid/divx geschikt voor SD-apparaten (onder de 480 lijnen meestal dus, mijn oude divx-speler pakt ze altijd). MKV's zijn 99% Blu-ray rips welke zelf ook nog steeds 720p of 1080p zijn.

Theoretisch is AVI net zo mooi te krijgen maar in de praktijk wordt MKV gebruikt voor de HD-rips met "HD-kwaliteit" Volgens mij komt dit door de "the scene" welke bepaalde regels stelt voor het decoden van films. Als je zelf bezig gaat kan je beter naar de codec kijken dan naar de extensie/container.

ps. WMP kan AVI en MKV aan als je maar de juiste codecs geinstalleerd hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing