Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waar vind ik diakritische tekens die niet op mijn toetsenbord staan?

Om Servisch in Latijns schrift te schrijven heb ik verscheidene diakritische tekens nodig. Ik dacht dat die wel in de tabel met Asci codes zouden staan maar dat blijkt tot mijn stomme verbazing niet zo te zijn. Waar kan ik ze dan wel vinden? Ik zoek met name een c en een s met een omgekeerd dakje erop. De uiteinden wijzen dus naar boven.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Software
8.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wordpad.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Er zijn verschillende methoden. Je kunt de landinstellingen van je toetsenbord op een andere taal zetten, maar dat is het makkelijkst als je altijd in een bepaalde taal schrijft en er ook een toetsenbord aanhangt (bijv. Servisch). Dat is waarschijnlijk geen handige optie.

Een ander lettertype installeren heeft niet zo heel veel zin, want dan krijg je nog niet de diakritische tekens erop. Dat zijn namelijk tekens die aan de letters worden toegevoegd.

In MS Word kan je eenvoudig diakritische symbolen invoegen via de optie Invoegen -> Symbolen. Je kunt dit dan in gewone tekst doen, zoas in de afbeelding.

Helaas ontbreekt deze functie in het gratis WordPad. Je kunt eventueel andere gratis tools downloaden zoals OpenOffice waar dit wel in kan, of Google Docs, waarmee je online een document maakt.

Ook kan je het teken kopieren en plakken uit een andere tekst, bijvoorbeeld uit de wikipedia pagina over diakritische tekens: Č č š Š

Deze codes kan je ook in WordPad invoeren met ALT codes. Deze codes staan in de lijst met diakritische tekens in de bron. Je drukt dan ALTin en typt achtereenvolgens de code (bijv alt-0353) op het numerieke gedeelte van het toetsenbord (aan de rechterkant). Dan laat je de alt toets los.

Dit werkt NIET met de cijfers aan de bovenkant van het toetsenbord, allen met die op het numerieke gedeelte.

NB Ik typ zelf op een laptop en daarbij zitten de numerieke tekens vaak op de gewone toetsen (in combinatie met Numlock of een Fn toets).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Volgens mij kan je gewoon de andere toetsenborden laden vanuit je besturingssysteem. Maar dan wordt het uitzoeken wat waar staat. Ik weet dat dit bijvoorbeeld voor het Hongaars zo is, daar zijn veel klinkers met extra accenten erop. Ik heb alleen geen zin om voor jou uit te proberen of dat ook lukt met servisch schrift, maar ik wens je daarbij veel succes.
(Lees meer...)
itsme
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan op zich wel handig zijn als je vaak teksten in een taal wilt schrijven en je gewend bent met zo'n toetsenbord om te gaan. Maar als je Nederlands én servische teksten schrijft is dat niet echt praktisch.
itsme
13 jaar geleden
@som: je kunt gemakkelijk omschakelen tussen het ene en andere toetsenbord. dus het is wel degelijk praktisch.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is waar. Je kunt in Windows twee toetsenborden definieren en dan steeds wisselen. Plusje voor je toevoeging.
In een normaal Windows besturingssysteem zitten de lettertypes in een systeemmap: C:\Windows\Fonts.

In deze map zitten vooraf geïnstalleerde lettertypes maar als je andere lettertypes nodig hebt, kun je die zelf installeren.

•open map C:\Windows\Fonts;
•open (vanuit menu) Bestand;
•kies de optie “Nieuw lettertype installeren”;
•kies (in het dialoogvenster) het bestand van het lettertype dat moet geïnstalleerd worden, klik dit lettertype aan en klik op de optie “Installeer”;
•open je tekstverwerker en controleer de installatie door het lettertype te selecteren in de werkbalk.

Kijk even bij de link, dan zie je vast wat je zoekt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit heeft weinig zin. Een diakritisch teken is een toevoeging op een bepaalde letter. Ze moeten onderdeel zijn van de fontset. Het artikel dat je verwijst gaat over het gebruik van lettertypen, niet over hoe je diakritische tekens moet gebruiken. Een diakritisch teken staat ook gewoon in het standaard lettertype, bijvoorbeeld Times of Arial.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding