Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is het verschil tussen Photoshop CS.. en Photoshop Elements?

Ik heb op dit moment Photoshop CS3 op mijn Mac staan, maar ik hoor vaak ook de naam Elements vallen. Nu vraag ik me af, wat is hier precies het verschil tussen?

In Photoshop heb ik het probleem dat ik niet weet hoe groot ik een foto nou moet exporteren. De maten zijn voor mij dus een probleem. Is dit in Elements ook zo, of kan ik het beter met Photoshop doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Software
1.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

CS is meer voor de proffesional, elements meer voor de huis tuin en keuken bewerker.

Ik heb met beide gewerkt en ik moet zeggen dat nu ik een beetje gewend ben aan elements, ik daar zeer tevreden mee ben, en juist een aantal hele handige functies kan vinden, die het werk veel sneller maken met wat ik met foto's wil doen, misschien dat CS zulke functies heeft, maar dan zitten ze meer verstopt, omdat die meer gericht is op de professional.

Wat betreft je verdere vraag... hoe groot je een foto moet exporteren ligt aan een aantal factoren, namelijk waar wil je hem voor gebruiken. waarom wil je de foto exporteren, waarheen wil je hem exporteren.
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De tweede vraag is inderdaad wat lastig, maar ik denk dat ik Elements ga proberen. Bedankt!

Andere antwoorden (2)

klopt CS is voor de profs en Elements is voor 'thuis' gebruik. ook in prijs nogal een verschil.

exporteren wil zeggen van .raw naar .jpg of .tiff is dat wat je bedoelt of bedoel je vergroten/verkleinen... dit moet allemaal niets uitmaken.

Drukers werken met DPI, dots per inch, je scherm is meestal 72DPI, een foto 150, een glossy magazine is 300, wat zeg maar aan de save kant is.

Een 12 MP foto 300 dpi gedrukt is 36x24 cm,
maar afdrukken van
Een 12 MP foto 150 dpi gedrukt is 72 x 48 cm wat best nog wel scherp is en dus 2x zo groot.

vergeet niet als je een foto vergroot ga je ook verder af staan om te kijken, dus de 'korrel' zal niet zichtbaar zijn, alleen als je er 30 cm vanaf gaat staan wel
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Photoshop CS is zoals al gezegd een professioneel programma en behoorlijk aan de prijs (> € 1000), Photoshop Elements is voor de thuis hobbyist en koop je voor rond de de € 100.

Elements is gebruiksvriendelijker om de eenvoudige reden dat er veel minder functies in zitten. Aan de andere kant worden de functies in CS vaak maar voor 10% gebruikt.
Nogmaals, de hobbyist is goed uit met Elements.

De vraag over een foto exporteren (je bedoelt waarschijnlijk opslaan) begrijp ik niet helemaal. De eerste vraag is in welke kwaliteit je de foto in Photoshop hebt geopend. Dat kan in b.v. in RAW zijn of in de compressie JPEG.
Als je een foto in RAW hebt geopend en je hebt deze bewerkt, dan heb je de keuze om de foto in Photoshop PDF, RAW en JPEG op te slaan. Ik adviseer je om de foto in alle drie de bestandsformaten op te slaan en ook om de originele foto te bewaren. Dit kun je realiseren door steeds Save as (Bewaren als) te kiezen en daarna het bestandformaat te kiezen.
Mocht je de foto als JPEG binnen hebben gehaald en hebben bewerkt, dan kun je deze foto alleen maar in Photoshop PDF en JPEG opslaan.

Mocht je iets anders bedoel breidt je vraag dan even uit.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding