Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom willen scammers via WhatsApp praten?

Ik zit op Signal en regelmatig wordt ik aangesproken door "mooie, succesvolle, Aziatische vrouwen".
Ik vind het leuk om hen aan de praat te houden. De tijd die ze aan mij besteden, besteden ze niet aan iemand die er wellicht wel in trapt.

Maar telkens vragen ze mij om via WhatsApp verder te gaan. Waarom doen ze dat? Welke extra info kunnen ze verkrijgen wanneer ze via WA verder gaan? Wat zijn de gevaren om via WA verder te gaan?

Ik vind het leuk om de scammers te sarren. Maar ik wil zelf geen risico lopen.

5 maanden geleden
2.3K
Inekez1
5 maanden geleden
Omdat ze via whatsapp meteen je 06-nummer hebben?
Thecis
5 maanden geleden
Hebben ze het nummer al niet via Signal? Hoe anders kunnen ze mij via Signal benaderen?
Inekez1
5 maanden geleden
Heb je bij je profiel ingesteld dat iedereen je nummer kan zien? Dan hebben ze idd je nummer al. Als je profiel je nummer niet laat zien, kunnen ze alsnog random nummers uitnodigen. Dat kan waarschijnlijk massaal door geautomatiseerde programma's die dat met massa's tegelijk doen. Als jij daar op reageert, hebben ze niet jouw nummer maar alleen jouw gebruikersnaam. https://support.signal.org/hc/nl/articles/6829998083994-Telefoonnummerprivacy-en-gebruikersnamen-uitgebreide-informatie
ronron1212
5 maanden geleden
Dat zijn geen mooie succes volle vrouwen maar mensen die proberen jou langzaam aan zo ver te krijgen dat je gaat beleggen
Thecis
5 maanden geleden
@ronron1212
Ik denk dat ik daarom die aanhalingstekens er omheen had gezet en dat de hoofdvraag en de laatste alinea over scammers gaan.
ronron1212
5 maanden geleden
@Thecis ja dat begrijp ik ik geef alleen maar aan hoe en wie het niet zijn.
HeerVoldemort
5 maanden geleden
Je kan het de scammer vragen. "Hoezo wil je via WhatsApp kletsen?" Ik ken de app Signal niet wat is dat voor app?
ronron1212
5 maanden geleden
@HeerVoldemort net als WhatsApp of Telegram enz
https://www.ben.nl/blog/alternatief-voor-whatsapp/?utm_source=zanox&utm_medium=affiliate&utm_term=117607&sv1=affiliate&sv_campaign_id=117607&awc=8313_1718198618_fe0acc29a26a3e5050e3bb43c54a1765
ronron1212
5 maanden geleden
@HeerVoldemort Je kan het de scammer vragen. "Hoezo wil je via WhatsApp kletsen?"
Dacht je dat je dan een eerlijk antwoord krijgt van een oplichter?
HeerVoldemort
5 maanden geleden
@ronron1212 Niet noodzakelijk. Maar ik was wel benieuwd naar het antwoord wat hij/zij zou geven.
Thecis
5 maanden geleden
@ronron1212
Je kan het inderdaad vragen en heel soms krijg je een inkijkje in wat ze doen. @HeerVoldemort
In mijn geval bleef diegene aandringen dat ze geen scammer was. Een stuk of 6x gezegd omdat ik bleef aandringen dat ze het wel was. Maar helaas geen antwoord gekregen waarom ze op WA willen overstappen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Scammers willen meestal naar WhatsApp overstappen omdat ze daar gemakkelijker je telefoonnummer kunnen verkrijgen en toegang hebben tot meer persoonlijke gegevens via je profiel en statusupdates. Hierdoor kunnen ze gerichter proberen fraude te plegen. Om veilig te blijven, is het verstandig om niet naar WhatsApp te schakelen en geen persoonlijke informatie te delen. Blijf alert en vermijd onnodige risico's.
(Lees meer...)
een week geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding