Moet je actie ondernemen als je via social media een onbekende treft met expliciete doodswensen?
Via via kwam ik enkele maanden geleden op de Facebookpagina van een voor mij onbekend en niet aan mij te relateren persoon terecht die overduidelijk moeite heeft met de wereld en het (zijn) leven. Hij dweept met het beëindigen van zijn aardse bestaan en hij verlangt naar een mooi liefdevol hiernamaals, waar zijn huidige problemen opgelost zullen zijn in zijn beleving. Hij komt verder over als een zeer gevoelig persoon, die echter door teleurstellingen cynisch is geworden en het lijkt te hebben opgegeven.
Ik heb een tijdje geworsteld of ik mij er als vreemdeling mee moest bemoeien, per slot van rekening kent hij mij niet, zit hij misschien helemaal niet te wachten op hulp en enkele "wat weet ik nou van het leven?"-argumenten hielden me ook af van actie ondernemen (ik ben geen hulpverlener en eerlijk gezegd zit ik ook niet verlegen om (andermans) problemen, arrogant, maar de waarheid.)
Toch stelde ik me voor wat ik in een minder abstracte, vergelijkenswaardige, situatie zou doen, dus bijvoorbeeld als ik iemand echt op de rand van de brug zou zien staan. Dan zou ik het niet kunnen verkroppen mijn blik af te wenden en door te lopen, ik zou absoluut een poging doen een handreiking te doen of op de persoon in te praten.
Met die wetenschap heb ik dus toch eerst een vriendschapsverzoek gestuurd (die hij in eerste instantie accepteerde) en vervolgens een - hopelijk - open bericht gestuurd naar de jongen in kwestie, met de vraag of ik hem kon helpen.
Hij heeft verder niet op mijn handreiking gereageerd, wat natuurlijk zijn goed recht is. Ik heb het dus maar opgevat dat hij geen behoefte heeft aan bemoeienis van mijn kant, misschien zelfs überhaupt eigenlijk geen hulp. Dat kan.
Ik stel mijn vraag omdat ik mij afvraag hoe je in dergelijke gevallen iemand werkelijk in zijn/haar waarde laat.. iemand respecteren in zijn (zelfverkozen?) omstandigheden, hoe zwaar of zwart ook? Of toch kijken of je tot iemand, desnoods met wat stevige overredingskracht, kunt doordringen en zo hopelijk een leven kan redden, wat hoe dan ook waardevol is, zelfs als de eigenaar ervan dat niet zo
ervaart.
Tweede deel van mijn vraag is wat wenselijk gedrag in dezen is op dat vage internet medium. Ben benieuwd naar jullie mening.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.